Derde ronde Sounds of Change kiest winnaars

Awards / News / Sustainability

Sounds of Change, de prijs voor audioreclame van VarRMBBubka en PUB met focus op duurzaamheid en creativiteit in audio advertising, bekroont opnieuw twee radiospots.

Ter herinnering: de juryleden zijn: Fred Dorsimont (Behaven), An Rietjens (Serviceplan), Wim Vermeulen (Bubka), Lionel Lammens (ex-MIVB), Marine Dehossay en Evy Van Ruyskensvelde (PUB)

De jury beoordeelde intussen een derde reeks van radiospots en toetste die nauwkeurig af aan zes volgende criteria: honesty, commitment, urgency, clarity, shared value en creativity. Elke campagne werd onderzocht op haar potentieel om luisteraars aan te zetten tot positieve gedragsverandering. Voor deze derde ronde trokken twee initiatieven in het bijzonder de aandacht van de jury vanwege hun creativiteit, impact en vermogen om het publiek te mobiliseren voor concrete actie ten gunste van duurzaamheid. De winnaars van deze derde editie zijn...

BOLT ENERGIE (noorden)

Bolt Energie, nek aan nek met VDK Spaarbank en JBC, eindigde bovenaan in de lijst van Nederlandstalige spots. De campagne, door An Rietjens omschreven als geloofwaardig en dynamisch, wist indruk te maken door zijn duidelijke boodschap en sterke betrokkenheid. De jury waardeerde ook de merkwaarden van Bolt. “Het is onze taak om initiatieven zoals deze te ondersteunen. Bolt is een merk dat zich inzet voor duurzaamheid, en daarom ben ik zeer tevreden met onze keuze,” zegt Wim Vermeulen. Evy Van Ruyskensvelde vult aan: “De spot kiest voor een positieve benadering, iets energieks en persoonlijk. Op creatief vlak scoort het daarom bijzonder goed.”

Audiospeler

Scoort goed op: commitment & clarity.

"Energie wordt vaak als saai en als een ver-van-mijn-bed show gezien. Daarom is energie persoonlijk maken één van onze belangrijkste pijlers bij Bolt. Dat proberen we in alles door te vertalen, zij het nu op onze website waar je zelf kan kiezen van wie je stroom afneemt, of in onze radiospot deze zomer. Trots dat we daarvoor erkenning krijgen," reageert Dorien Janssens, PR manager bij Bolt Energie.

Bebat (zuiden)

In het zuiden wist Bebat overtuigend de eerste plaats te veroveren. De campagne viel op door zijn helderheid, eerlijkheid en creativiteit. Het nummer "A-A-A", dat volgens An Rietjens in het Frans sterker overkwam dan in de Nederlandstalige versie, bleek doorslaggevend voor de jury. “Het is een uitdaging om duurzaamheid op een leuke manier te presenteren, maar Bebat slaagde erin om creatief te zijn en verrassende ideeën te brengen die onze oren plezier deden. Deze spot voldoet voor mij aan alle criteria: creativiteit (in geluid), betrokkenheid en plezier. Eindelijk wat luchtigheid!” zegt Marine Dehossay

Audiospeler

Scoort goed op: commitment & clarity.

“Als pioniers in duurzame communicatie zijn we ontzettend trots dat onze campagne deze prestigieuze bekroning heeft ontvangen,” zegt Nele Peeters, director marketing, operations and innovation bij Bebat. “Deze prijs is een prachtige bevestiging van onze strategie en onderstreept dat creativiteit en duurzaamheid naadloos samen kunnen gaan. Met deze campagne wilden we het publiek op een originele manier bewust maken van het belang van recycleren, vooral tijdens de zomermaanden wanneer gebruikte batterijen vaak worden vergeten. We zijn dan ook enorm blij dat onze zomercampagne niet alleen het grote publiek heeft bereikt, maar ook de jury heeft weten te overtuigen. Deze erkenning versterkt onze vastberadenheid om elke dag opnieuw innovatieve en duurzame campagnes te ontwikkelen. Een oprechte dankuwel aan iedereen die hieraan heeft bijgedragen!”

Ter info: de voorselectie van deze spots gebeurt door Var en RMB, basis van de 17 SDGs (Sustainable Development Goals). De uitreiking van deze Sounds of Change awards vindt plaats op 20 november tijdens de conferentie Orbit by PUB XP. Boek hier uw tickets.

Beeld: ChatGPT