DesignRepublic doet smaakvolle rebranding voor Tosca

Crea / Design / News

DesignRepublic deed onlangs een rebranding van een merk uit de Soubry-familie: Tosca. Tosca is een bestaand merk van vermicelli en griesmeel dat ingezet wordt om de etnische consument te bereiken. DesignRepublic werd gecontacteerd door Soubry om beter in te spelen op de noden van een steeds meer diverse samenleving.

“Tosca’s vermicelli is in de loop der jaren een iconisch product geworden onder etnische consumenten en geniet een uitstekende reputatie op het gebied van kwaliteit en smaak,” klinkt het bij DesignRepublic. “Soubry wil dit succes dan ook ten volle benutten en van Tosca een volwaardig inclusief en eigentijds merk maken met een ruimer aanbod dat voorziet in de dagelijkse behoefte aan kwalitatieve ingrediënten om lekkere en voedzame maaltijden te creëren.”

De opdracht voor het packaging design bureau? Het bouwen van een heldere, consistente en integrale branding. “We hebben een consistent kleurcodering- en voordeelcommunicatiesysteem geïntroduceerd om ervoor te zorgen dat productdifferentiatie in één oogopslag duidelijk is. Voor griesmeel zijn er drie verschillende korrelgroottes. De korrelgrootte is een uiterst belangrijk productkenmerk omdat elke korrelgrootte zijn eigen toepassingen heeft in de etnische keuken. Daarom hebben we elke korrelgrootte een individuele kleurcode en lettercode toegekend om een ​​duidelijke differentiatie te garanderen. Het doorkijkvenstertje zorgt bovendien voor extra duidelijkheid over de productinhoud.”

Het logo moest herkenbaar blijven en had een opknapbeurt nodig om het eigentijdser te maken. Er was echter iets meer nodig dan alleen een simpele opfrisbeurt... “We besloten om er een subtiel arabisch tintje aan toe te voegen en we plaatsten ‘Tosca’ in een houdervorm met puntige rondingen, geïnspireerd op de islamitische architectuur. De rondingen worden verderop in het ontwerp herhaald en fungeren als houder voor het doorkijkvenster dat het product binnenin laat zien. De graanillustratie en de claim ‘Quality du chef’ maken ten slotte deel uit van het logo en benadrukken op hun beurt de kwaliteit.”

En last but not least: Tosca moet natuurlijk ook aantrekkelijk en inspirerend zijn voor het brede publiek. Daarom maakte DesignRepublic ook inspirerende foto’s van een paar klassiekers onder de gerechten. Een QR-code leidt de consument vervolgens naar het recept!