DesignRepublic en Wanders Finest Deli houden van lokaal en kwalitatief

Crea / Design / News

Wanders Finest Deli, voorheen Les Trempettes de Bruxelles, is een Brussels merk dat biologische dips, spreads en sauzen maakt. Het merk werd gelanceerd in 2018, maar eind 2021 had oprichter Kevin Matthys plannen om het bestaande groentedip-assortiment uit te breiden met diverse andere biologische productsoorten zoals spreads, hummus, sauzen, enz. Niet evident wanneer je merknaam ‘Les Trempettes de Bruxelles is’, want trempettes komt namelijk van het Franse werkwoord ‘tremper’, wat zo goed als ‘dippen’ betekent. U begrijpt het probleem dus. Enter DesignRepublic, dat de opdracht kreeg om het merk een nieuwe naam te geven en meteen ook een overkoepelend merk te creëren met een sterke identiteit.

Essentieel hierbij was dat de merknaam duidelijk de kern en de aard van de producten weergeeft: ze zijn puur, natuurlijk en ze stimuleren ontdekking. ‘Wanders’ is een symbiose die volgens DesignRepublic al deze aspecten samenbrengt. En aangezien de productlabels vrij klein zijn, was het van vitaal belang dat het merklogo zichtbaar genoeg is op de verpakking. “Daarom creëerden we een impactvol typografisch logo dat het label domineert. Aangezien het aspect ‘lokaal en kwalitatief’ een zeer belangrijk kenmerk is van het merk, besloten we om deze boodschap met de woorden ‘Wanders Finest Deli’ en ‘Belgische kwaliteit’ deel uit te laten maken van het merklogo zelf,” legt Francis Van Acker uit, zaakvoerder van het packagingdesignbureau. “De productnaam volgt dezelfde aanpak: een rechte en eenvoudige typo op groot formaat voor een duidelijke productdifferentiatie. De verschillende kleurcodering per product versterkt deze differentiatie. Voor de kleurcodering gebruikten we natuurlijke, maar sterke en heldere kleuren die goed passen bij het organische karakter van de producten.”