Om zijn start-ups te helpen duurzame keuzes te maken en om de grotere klanten te inspireren, organiseerde DesignRepublic voor zijn klanten een event rond ecodesign. Op het programma stonden keynote speaker Prof. Karine Van Doorsselaer, docent ecodesign aan Universiteit Antwerpen met een verregaande kijk op sustainable packaging, en een korte voorstelling van een elf food-startups gebrand door het verpakkingsdesignbureau.
Karine Van Doorsselaer geeft al sinds 1995 les in wat men noemt materialenleer en ecodesign. Voor haar moet elke verpakking die merken groot of klein ontwerpen binnen de circulaire economie passen, een economie waarin het behouden van waarde van grondstoffen centraal staat. Om merken hierin de weg te wijzen, refereert Van Doorsselaer naar het ‘vlindermodel’ van de Ellen MacArthur Foundation, waarin de verschillende R-niveau’s (refuse, redesign, repair, reuse etc.) terugkomen. Dit circulaire model kent twee kringlopen: de biologische en de technische. In de biologische kringloop vloeien materialen na hun levensduur terug de natuur in. In de technische kringloop zijn producten en onderdelen zo ontworpen dat deze op een hoogwaardig niveau hergebruikt kunnen worden. “Belangrijk hierbij is dat merken eerst moeten proberen om hun verpakkingen te hergebruiken. Circulaire economie gaat niet over recycleren, maar over waardebehoud. Recycleren is pas de laatste stap,” vertelt ze.
Natuurlijk klinkt dit mooi in de oren, maar voor start-ups is duurzaam verpakken vaak een veeleisend taakje. Nochtans wordt 80% van de milieu-impact besloten in de fase van ontwerp binnen een designbureau. Daarom raadt ze start-ups die willen kiezen voor een herbruikbare verpakking aan om op zoek te gaan naar partners die met hetzelfde bezig zijn. Samenwerken is de boodschap. Het inzetten van herbruikbare verpakkingen kost bovendien een pak geld. “Je moet ze aannemen en (her)stockeren... Om het economisch interessant te maken, is er nood aan volume.” Ze gelooft dan ook enorm in het packaging as sa sercive-model, waarbij bedrijven deze taak op zich nemen. Denk maar aan bedrijven die glazen bierflessen verzamelen, van elkaar onderscheiden, wassen en daarna terugbrengen naar de producent.
Een stappenplan voor start-ups
- Vraag jezelf af of een verpakking wel echt nodig is en of je je product niet op een andere manier kan vormgeven. Vaste zeep kan lopende perfect vervangen.
- Wanneer je toch een verpakking nodig hebt, denk dan aan de volledige waardeketen. Lokaler consumeren kan hierin een belangrijke rol spelen, want vaak worden producten verpakt omwille van de lange reis die ze moeten afleggen.
- Overweeg herbruikbare verpakkingen. Maar opgelet: hervulbare verpakkingen zijn niet persé beter recycleerbaar en ze zijn soms ook duurder. Misschien ‘refill at home’ daarvoor een oplossing, waarbij consumenten een product kopen om dat vervolgens thuis aan te vullen. Bijvoorbeeld: geconcentreerde zeep in poedervorm die mensen thuis kunnen aanlengen met water.
- Indien je toch voor recycleerbare verpakking moet gaan, kies dan voor één soort materiaal (mono verpakking). Hoe zuiverder het materiaal, des te beter deze te recycleren is.
11 start-ups die goed bezig zijn en die vormgegeven zijn door DesignRepublic
Cool Beans heeft als missie ‘Eat beans, not meat’. Met haar producten op basis van bonen wil eigenares Diane de consumptie van dierlijke producten wereldwijd verminderen. Als alternatief voor plastic gebruikt ze rPET-verpakkingen (gerecycleerd PET-plastic), wat zorgt voor een sterk verminderde CO2-voetafdruk en reductie van afval dat op de stortplaats belandt.
Moqqi heeft als missie om gezondere snacks op de markt te brengen. Er zitten geen additieven in en de snacks zijn ingevroren, om zo de versheid van het product te garanderen en voedselverspilling tegen te gaan.
Rosalie’s is een premium chocolademerk enkel en alleen bestemd voor travel retail, beschikbaar op zo’n 40 luchthavens in Europa en het Midden-Oosten. Omdat het een jong merk is, zit duurzaamheid ingebakken in het dna. De verpakking is van karton en er komt geen poespas aan te pas: geen gouden lint, geen gouden inkt.
Yum’mix biedt met zijn poedermix voor veggieburgers een nieuw alternatief aan voor vlees. Het product is vegan, nutri-score A, allergeen-vrij en bevat noch soja noch gluten.
Nolla en heeft met zijn deodorants als missie om plastic uit de badkamer te bannen. De verpakking eenvoudigweg gemaakt uit karton en zo helemaal duurzaam. Er zit ook een ruimer productaanbod in de pijplijn.
ChiMo is een rijstwijn die wordt gebrouwen op basis van kleefrijst en verschillende soorten bloemen. Liefhebbers kunnen het zelfs mixen met koffie of er mocktails van maken.
Uphill wilde een ijskoffie op de markt brengen die zowel voor ons goed is als voor de planeet en koffieboeren. Het werkt met single-origin koffie en kiest resoluut voor havermelk. De verpakking, die bovendien met zijn design een gouden Pentaward in de wacht wist te slepen, bestaat slechts uit één materiaal.
Wanders is een aperitiefmerk dat binnenkort op de markt zal verschijnen. Het productgamma is gemaakt van verloren of beschadigde groenten en wordt lokaal verdeeld in Brussel.
Frouí, een suikervrij drankje, werd onlangs nog bekroond tot Beste limonade van België. Het team kiest met tetrapacks resoluut voor hernieuwbare verpakking, hoofdzakelijk gemaakt van papier. Die beloven een lager energieverbruik tijdens productie en transport en zijn goed voor een lagere koolstofafdruk.
Bigh, de impressionante stadsboerderij op het dak van de Abattoir Fermé, oogst vis en verse groenten. Het bedrijf beschikt over een eigen warmtepomp die de warmte opslaat die de koelcellen van de slagerijen en de Foodmet-handelaars produceren, mooi dus op het vlak van het hergebruiken van energie. Ze leveren enkel aan lokale restaurants en handelaars.
Yuma wil consumenten op een laagdrempelige manier vertrouwd maken met een nieuwe manier van consumeren. Wist u dat u 2200 liter water nodig hebt om 100g rundvlees te eten? Vervang dat door krekels en dit aantal daalt met een factor 2000. Krekels zijn bovendien een echte bron aan eiwitten.
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]