(Deze) vrouwen weten beter

Marketing / News

De wereld zit vol inspirerende vrouwen. Vrouwen om naar op te kijken, te bewonderen of zelfs vrouwen om een tikkeltje jaloers op te zijn. En eigenlijk moeten we het niet eens zo ver zoeken, want ook de Belgische reclame- en marketingwereld kent zo haar pareltjes. U heeft nog behoefte aan wat inspiratie? Kijk dan in het vervolg eens naar Isabel Verstraete, Hanan Challouki of Katrien Bottez.

Voor wie vertrouwd is met de sector mag het niet verbazen dat die drie namen op het lijstje van PUB met inspirerende vrouwen staan. Ieder om een andere reden, maar wat ze gemeen hebben is dat ze dit jaar met nieuwe, ambitieuze of opvallende dingen bezig zijn. Isabel Verstraete, onder meer voorzitter van FAM, is al jaren merkstrateeg, maar vertrekt sinds kort met een ander gedachtegoed naar haar klanten, namelijk het idee dat bedrijven en merken “moeten zorgen voor”, als een soort nieuwe soort verantwoordelijkheid. De eerste lockdown zette haar aan het denken over wat ze zelf doet, wat bedrijven doen en waar de wereld behoefte aan heeft. En zo kwam ze tot de wat ze zelf de ‘CARE Principles noemt. “Vier principes, als handvaten voor bedrijven om te voldoen aan de snel veranderende wereld van vandaag. Die kan je toepassen op verschillende domeinen, maar starten wel intern,” legt Verstraete uit. Want waar merken vroeger vooral bezig waren met hun merkimago, start het volgens haar vandaag vanuit je eigen mensen.

Haar bevindingen vatte ze eerst samen in het boek ‘Does your brand care?’. Daarna kwam er ook een videopodcast, een ‘CARE scan’ (een marktonderzoek waarmee bedrijven kunnen nagaan hoe goed ze scoren op de ‘CARE Principles’) en een platform waarop ze in de toekomst nog meer inspirerende verhalen wil brengen, die ze op hun beurt ook wil delen via onder meer cursussen bij de BAM, keynotesessies apart of samen met wellbeing expert Ann De Bisschop. Want het lijkt nodig te zijn. “Op dit moment scoren bedrijven gemiddeld 53% op de CARE Principles, met de hakken over de sloot dus.” Merken hebben voor haar nochtans twee belangrijke rollen te spelen: een standpunt innemen en daar mensen mee inspireren. “Niet alleen op productniveau, maar ook op hoger niveau. Bedrijven, en zeker Belgische, durven nog te weinig bezig te zijn met die higher purpose.” 

[...]

HET VOLLEDIGE ARTIKEL LEEST U IN PUB MAGAZINE