DIDIER ONGENA (MICROSOFT) OVER IMPACT AI EN METAVERSE

4schools / Innovation / News

Op 30 maart verenigde digitaal marketing bureau Gamned de bank- en verzekeringssector in de Villa Loraine voor een inspirerende lunch. Ter discussie: de impact van AI en de metaverse op de financiële wereld. Ook PUB Magazine tekende present. 

Dit evenement, gepresenteerd door Didier Ongena, EMEA regional leader public sector en ook voormalig managing director van Microsoft Belux, had het over de nieuwste ontwikkelingen omtrent kunstmatige intelligentie en de metaverse én de rol van ChatGPT in de veranderde manier waarop we communiceren.

Generatieve AI zal de wereld veranderen

Over OpenAI en ChatGPT is de afgelopen maanden veel gesproken en geschreven. Microsoft werkt vandaag al bijna 5 jaar samen met OpenAI met een investeringskost van enkele miljarden. Vandaag worden de eerste OpenAI-modellen zoals ChatGPT, Dall-E en Codex wereldwijd gelanceerd en het is nu al duidelijk dat deze generatieve AI-modellen de manier waarop we werken, communiceren en zoeken zullen veranderen, zo bracht PUB al naar voren in Room2902.

5 dagen, zo lang had ChatGPT nodig om één miljoen gebruikers te bereiken. Dat is zeer snel voor een online dienst, sneller dan Instagram, dat daar 2,5 maand over deed, en sneller dan Spotify, dat daar 5 maanden tijd voor nodig had. Een statistiek die expliciet getuigt van de populariteit van AI, iets wat nog sterker zou moeten worden wanneer de nieuwe AI-modellen, en dan vooral GPT-3, verschillende functies in één dienst onderbrengen, zoals het herschrijven of samenvatten van teksten en zelfs het detecteren van zoekintenties.

Marine Dehossay et Philippe Warzée (PUB) au lunch Gamned

De metaverse gaat de financiële wereld veranderen

Ook de metaverse, een vooralsnog onduidelijk concept, gaat onze manier van leven en werken stevig veranderen. De impact ervan, samen met die van Web 3.0 in het algemeen, zal ongetwijfeld leiden tot een aanzienlijke hervorming van de financiële wereld, met nieuwe technologische en professionele mogelijkheden.

Er bestaat tot nu toe geen universele definitie van de metaverse, maar er wordt wel al volop gespeculeerd over de vluchtige verwachtingen van deze evolutionaire digitale ervaring. Tijdens zijn jaarlijkse Ignite-conferentie in maart 2021 kondigde Microsoft alvast de integratie van Mesh aan in Microsoft Teams, een mixed reality-platform waarmee gebruikers ongeacht hun locatie verbinding kunnen maken en samen kunnen werken in een virtuele, augmented of mixed reality-omgeving. Het uiteindelijke doel zal zijn om teams in staat te stellen efficiënter en immersief te werken, ook wanneer ze vanuit andere landen samenwerken.

“Tegen 2030 zullen de mogelijkheden voor de financiële dienstensector in de metaverse veranderen. Denk maar aan de creatie van ruimtes, toegankelijk via avatars, om deel te nemen aan evenementen, vergaderingen, seminars en zelfs een virtueel hoofdkantoor. 47% van de bankiers gelooft zelfs dat klanten binnen 10 jaar AR en VR zullen gebruiken als interactief kanaal,” aldus Didier Ongena. “Daarnaast voorspellen we dat in de digitale wereld ook transparanter met gegevens zal worden omgegaan en er meer gedecentraliseerd te werk zal worden gegaan.”