D'Ieteren lanceert fietsenketen Lucien met Voltage
D’Ieteren nam in december 2021 een grote stap in het uitbouwen van zijn activiteit in de fietsretail met de overname van fietsenketen iBike in Antwerpen, nadat eerder al Goodbikes in Brussel werd overgenomen. De negen winkels worden nu herdoopt tot Lucien - een verwijzing naar Lucien D’Ieteren (6 juli 1880 – 24 december 1966), de visionaire ondernemer die in 1931 een andere weg insloeg met het familiebedrijf, namelijk die van het importeren van auto’s. Toen begon het bedrijf de merken Studebacker en Pierce-Arrow te vertegenwoordigen en later volgden onder andere de merken van de Volkswagen-groep. Karl Lechat, directeur van D'Ieteren Bike: "Sinds het begin is de ondernemingsgeest het duidelijkste kenmerk van het Huis D’Ieteren. Die heeft er trouwens voor gezorgd dat het bedrijf meer dan tweehonderd jaar oud is geworden. Met de lancering van Lucien willen we deze instelling voortzetten en deelnemen aan de veelbelovende ontwikkeling van de fietsmarkt in België. Lucien is een voornaam die vertrouwd voelt. Iedereen kent Lucien en iedereen vertrouwt hem. Het is precies dat gevoel dat we aan de klanten willen geven door hen beter te leren kennen en hen een betrouwbare en kwaliteitsvolle service te bieden. Lokale verankering en nabijheid zijn fundamentele principes van het merk."
Lucien zal in de lente van 2022 zijn eerste grote winkel openen in Brussel. Op een oppervlakte van meer dan 3.000 m2 zal deze winkel beschikken over een testbaan en een werkplaats van topniveau. Met een compleet aanbod en fietsgamma, met merken als Tern, Urban Arrow en Cube ... De iBike-winkels die onlangs in Antwerpen werden overgenomen, zullen de nieuwe merknaam Lucien progressief aannemen. Intussen zal Lucien verder uitbreiden door winkels te verwerven in de belangrijkste steden van het land, om over vijf jaar over een volledig Belgisch netwerk te beschikken. Opvallend: D'Ieteren treedt met de intrede in de fietsretail in concurrentie met een andere Belgische grootheid, Colruyt Group: die baat onder de naam Bike Republic (voorheen: Fiets!) al 20 winkels uit.
En ook opvallend: de eerste campagne van Lucien, van de hand van Voltage. "We zijn van in het begin actief betrokken bij de lancering van Lucien," vertelt Maarten Vanthemsche, managing director van Voltage. "Leuk, want hoe vaak krijg je de kans om bij de branding van zo'n nieuwe merk aanwezig te zijn! We werkten mee rond positionering, brand design et cetera. De eerste output is een filmpje op social media, waarbij we de huidige medewerkers van Lucien koppelen aan de geschiedenis van het familiebedrijf onder het motto 'We are all Lucien'."
CREDITS
Client Lucien: Karl Lechat, Ellis Broos
Campaign Title: Lucien
Media: X Outdoor O Poster O Mag X Dailies
X Indoor / POS O Radio O TV X Web
O Direct Mail O Activation O Viral 0 Mobile
O Other:
Creative Director: Jan Macken
Creatives: Régine Smetz, Tom Cole
Account team: Sanah Walravens, Charlotte Smedts, Lore Boghmans
Designer: Hendrik Everaerts, Olivier Verbeke
Strategie: Kristof Janssens
Reputation: Quentin Glodé, Laure Miquel-Jean
PRODUCTION COMPANY: MAKE
Producers: Elien De Brouwer, Polly Seynaeve
Content Creator: Marco Bellusci
DOP: Bas Van Hoof
Photographer: Christophe Liekens
POST-PRODUCTION COMPANY: MAKE
Post-producer: Katrien Van den Brande
Offline: Bas Van Hoof
Online: Bas Van Hoof
Grading: Bas Van Hoof
Sound: Jan Pollet