Dirk Lodewyckx: “radio en tv, de vriend die komt wanneer niemand nog komt”
Op het moment dat u dit leest, is een mondmasker deel geworden van onze dagelijkse garderobe, is videoconferencing de marathon die we elke dag lopen en zijn dokters en verplegers verheven tot de heldenstatus. Vreemd toch, hoe onze geglobaliseerde wereld er in een handomdraai totaal anders uitziet, en dat door een onzichtbaar, nijdig beestje dat we terecht de meest onsympathieke naam ‘Covid-19’ hebben gegeven.
Terwijl iedereen zich een tegennatuurlijk gedrag probeert aan te leren, de zogenaamde ‘social distancing’, doen wij binnen de entertainmentbusiness meer dan ooit dat waar we al sinds jaar en dag goed in zijn: ‘social embracing’. Inderdaad, radio, tv en streaming blijken ook in tijden van crisis het perfecte antidotum tegen opwellende gevoelens van vermoeidheid, neerslachtigheid, twijfel of vereenzaming.
Voor de Spotify-generatie, die ‘de magie van radio’ nog moest ontdekken. Wel, dit is die magie. De uitgebalanceerde mix van muziek en een radiostem. Een toverformule die mensen beter verbindt dan eender welk uitgekiend algoritme. Een frisse cocktail die het gemoed een adrenalineshot geeft en die je doet beseffen dat je niet alleen bent, maar deel van een warme gemeenschap. Simpel, maar o zo doeltreffend.
Voor de Netflix-generatie, die ‘de urgentie van televisie’ nog moest ontdekken. Wel, dit is die urgentie. Dat ‘must-seegevoel’ van verhalen van bij ons. Want de zoveelste Netflix-hitserie, die bingewatchen we nu wel tussen ‘de soep en de patatten’. Maar primetime is voor de nationale tv-zenders, die alle kijkcijferrecords breken dankzij een perfect evenwicht tussen betrouwbare informatie en hartverwarmend entertainment.
Er zijn zo veel dingen die we uit deze crisis kunnen leren. Nieuwe dingen, verrassende dingen, dingen die we voortaan anders zullen doen. Maar radio en tv zijn daar niet bij. Nee, zij zijn en blijven die vriend aan huis. Een vriend, in de echte betekenis van het woord: iemand die komt wanneer niemand nog komt.
Dirk Lodewyckx, COO en algemeen directeur radio, tv & streaming DPG Media