Dit staat marketeers te wachten in 2018

Wat staat ons in dit nieuwe jaar te wachten? PUB vroeg het aan Alexis Lebedoff, country manager Facebook België. Zijn antwoord mag niet verrassen, en toch wel...
Aan het begin van het jaar duiken overal lijstjes op: 'Dé 5 online trends voor marketeers', '7 digital trends voor het nieuwe jaar'. Veel voorspellingen, nieuwe ontwikkelingen en opkomst van innovaties. Wie ziet als eerste welke 'doorbraak' we gaan meemaken? Als ik kijk naar 2018 door de bril van een marketeer, naar wat er echt op de agenda's zal staan, dan zijn dit vooral ontwikkelingen die al een opmars bezig zijn. Maar, opvallend genoeg, nog lang niet door alle merken worden geleefd. Dus laten we ons in het nieuwe jaar vooral focussen op waar we als marketeer de meeste impact mee kunnen maken.
Shoppen via mobiel
Dat we inmiddels aardig vergroeid zijn met onze mobiel weten we al een tijdje. Bijna iedereen heeft tegenwoordig een smartphone. Bij Facebook zien we dat 4.7 miljoen Belgen dagelijks de blauwe app raadplegen via hun mobiel. Ook e-commerce profiteert hiervan. En e-commerce profiteert hiervan. Mensen scrollen niet alleen sneller op mobiel, zij shoppen ook sneller. In een recent onderzoek, uitgevoerd in de Verenigde Staten, zien we dat de route die mensen afleggen om online aankopen te doen via mobiel 13 procent korter is dan op desktop het geval is. Het draait bij online aankopen niet enkel om de laatste click. Multi Touch Attribution, waarbij gekeken wordt naar de volledige 'reis' die consumenten afleggen voordat zij tot een aankoop overgaan, zien we steeds vaker. Marketeers zullen kortom steeds meer mobile first denken. Móeten denken. En nee, dit gebeurt nu nog lang niet altijd.
Video, video. En nog meer video
100 miljoen. Dat is het aantal uren dat dagelijks video geconsumeerd wordt op Facebook. En dit cijfer is op het moment van schrijven waarschijnlijk al achterhaald, want video groeit explosief. Het is een krachtig middel in het vertellen van verhalen. De aantrekkingskracht van bewegende beelden in vergelijking met statistische content is daarom duidelijk zichtbaar; we kijken vijf keer langer naar video. Ook aan consumentenkant zien we de populariteit van video. Met meer dan 300 miljoen gedeelde Instagram-stories per dag, wereldwijd, verwacht ik nog een grotere dominantie van video in het verspreiden van verhalen. Cisco voorspelde al dat over drie jaar 75 procent van al het mobiele verkeer video is. Zover zal het in 2018 dus nog niet zijn, maar dat we niet meer om video heen kunnen is duidelijk. Ook de kennis en kunde van het maken van aantrekkelijke video-content heeft een vlucht genomen en deze lijn zal in het nieuwe jaar doorgetrokken worden. We worden steeds slimmer en adverteerders snappen steeds beter welke content beter beklijft en ook waarom dit zo is. Video in combinatie met mobiel vraagt namelijk om een andere benadering. Bijvoorbeeld, wanneer je video inzet, zorg er dan voor dat je al in de eerste drie seconden impact maakt. Plaats branding aan het begin, niet helemaal aan het einde. En, heel belangrijk, meet resultaten, niet seconden. Focus op wat helpt om jouw business te laten groeien.
Digitaal wordt steeds persoonlijker
Digitaal heeft veel makkelijker gemaakt, maar niet de behoefte aan persoonlijk contact verminderd. Gelukkig kunnen we met digitaal ook steeds meer mensen met elkaar in contact brengen. KLM is een mooi voorbeeld van de wijze waarop zij als een van de eerste bedrijven Messenger, en tegenwoordig ook WhatsApp, grootschalig inzetten voor klantcontact. Dit soort platformen zijn ook belangrijk voor het vertrouwen van de consument. Uit een studie van Nielsen blijkt dat 53 procent van de mensen meer bereid is zaken te doen met een bedrijf wanneer zij hen een bericht kunnen sturen. We zien dat het sturen van chatberichten, op welke manier dan ook, sterk in populariteit stijgt. Onderzoeksbureau Nielsen concludeerde vorig jaar al dat 63 procent van de mensen de voorkeur geeft aan chatberichten boven mailen en telefoneren. Ongeacht de generatie.
Tot slot, wanneer je je marketingplannen voor dit jaar aan het maken bent, onthoud dan het volgende. De impact van technologie wordt op korte termijn vaak overschat, maar op lange termijn juist onderschat.
PR account manager - Wavemakers
Welkom bij Wavemakers Bij Wavemakers hebben we een passie voor baanbrekende PR en […]
Hoofd Communicatie - UGent
Context Ben jij een ervaren communicatieprofessional met een strategische visie en sterke leiderschapskwaliteiten? […]
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]