Dit weet Colin Firth over klantenbeleving

speaker-colin firth adobe

Communication / Innovation / News

adobe SummitVanochtend waren onder meer acteur en mensenrechtenactivist Colin Firth, Engels voetbalinternational en topscorer aller tijden van Chelsea FC Frank Lampard, BBC- sportpresentator en voormalig atleet Gabby Logan en televisie- en radiopresentator, filmrecensent, acteur en komiek Jonathan Ross te gast op de Adobe Summit EMEA 2017 in Londen.

Tja, en wat weet Colin Firth over klantenbeleving? Natuurlijk, een acteur 'must deliver' om ernstig te worden genomen. En geldt hetzelfde niet voor automerken? Voor energieleveranciers, voor producenten van ontbijtgranen? Een acteur moet een totaalpakket aanbieden en op dat vlak scoren (top)acteurs misschien een pak beter dan sommige commerciële bedrijven. Want het product is goed, maar de dienstverlening 'sucks' (excusez le mot). En wat met goede jonge acteurs die zichzelf niet weten te verkopen aan agenten en regisseurs? Trek de lijn door naar start-ups en je ziet wat we bedoelen. Maar terug naar Colin Firth. Als acteur ziet hij eigenlijk minder verschillen door de digitale transformatie dan hij had gedacht. Op het vlak van camera's en geluid zag hij natuurlijk wel veranderingen. De grootste verandering zag hij bij het publiek. Het is een 'teken des tijds, denkt hij, dat de mening van het publiek - de consument dus - belangrijker is geworden. Filmcritici zijn doorgaans toch iets sceptischer. Trek de lijn door naar consumenten en sociale media en je bent er helemaal...

Daarnaast toonde Adobe vandaag tijdens de 'Summit Sneaks' enkele nieuwe innovaties op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI), Virtual Reality (VR) en het Internet of Things (IoT). Summit Sneaks werd gepresenteerd door presentator en komiek Jonathan Ross en bood de aanwezigen, onder wie PUB, een blik op interessante nieuwe technologieën. VR, AI en IoT bieden nieuwe mogelijkheden om aansprekende ervaringen te ontwikkelen en te leveren. Adobe maakte met deze presentaties duidelijk dat men daar een belangrijke rol wilt in spelen.

Een mooi voorbeeld van een VR-ervaring staat op Times Square, met realtime advertenties in de omgeving van de gebruiker, zoals in winkeletalages. De deep learning capaciteiten van Adobe Sensei en de analytics en advertisingmogelijkheden in Adobe Experience Cloud bepalen waar de klant waarschijnlijk in is geïnteresseerd en halen de juiste assets uit de Creative Cloud.

De Microsoft HoloLens maakt dan weer computing in de fysieke wereld mogelijk. De mogelijkheid om via spraakcommando’s en gebaren data over objecten te visualiseren, biedt merken de kans om te zien hoe consumenten door fysieke ruimtes bewegen. Dit project illustreert de mogelijkheden voor retailers door te tonen hoe de interacties met winkelbezoekers kunnen worden vastgelegd en gevisualiseerd in Adobe Analytics. Door bijvoorbeeld sensoren op producten te plaatsen, kan een retailer zien of een product vaak wordt vastgepakt en meer variatie en aanbiedingen leveren aan de klant.

Gepersonaliseerde web-ervaringen verbeteren de merkinteractie en conversie.  AI-technologie kan worden aangewend om intuïtieve aanbevelingen te doen voor lay-out en content. Een website van reisaanbieders kan bijvoorbeeld gepensioneerden als doelgroep aanwijzen. En er is ook geo-gebaseerde doelgroeptargeting: Dit project stelt merken met een fysieke locatie in staat om locatietechnologieën te gebruiken en de interactie aan te gaan met consumenten die in de buurt zijn, door middel van relevante content en aanbiedingen.

En The Internet of Things? Interacties met interfaces zoals Amazon Alexa zijn op dit moment transactioneel en anoniem. Gebruikers ontvangen informatie op algemene onderwerpen zoals speeltijden van films en afspeellijsten. Met Adobe Experience Cloud en Amazons open API’s worden intelligentere en persoonlijkere assistenten ontwikkeld. Consumenten kunnen Alexa bijvoorbeeld vragen om hun beloningsstatus bij een hotelketen of vliegtuigmaatschappij. Alexa kan vervolgens de data van het klantprofiel gebruiken om aanbiedingen of activiteiten aan te bevelen die profiteren van deze beloningspunten of airmiles.