Naar aanleiding van Internationale Vrouwendag lanceren Air en Amnesty International een campagne om ongewenst seksueel gedrag een halt toe te roepen. Want schunnige opmerkingen op straat, ongewenst betast worden in de tram, obscene gebaren in het park,… het zijn maar enkele voorbeelden waarvan 1 op 5 vrouwen dagelijks het slachtoffer worden in onze publieke ruimte. Bij dit enorme getal hoort nog een groter getal: het aantal getuigen dat niets doet. Op Internationale dag van de vrouw komt Amnesty International met een duidelijke oproep: slachtoffers en getuigen, laat van je horen.
Om deze conversatie te starten pakt Air uit met een stunt. Gewone plekken uit de publieke ruimte werden omgevormd en misvormd tot hoe vrouwen deze –a priori onschuldige – plekken beleven. Zo werden de leuningen van een bank en buszitje omgevormd tot obscene en grijpende handen. Want jammer genoeg horen ongewenste intimiteiten en handtastelijkheden voor veel vrouwen standaard bij een bank of busrit. “Verschillende studies wijzen uit dat het overgrote deel van de vrouwen al eens is lastiggevallen in de publieke ruimte,” bevestigt Valérie Michaux, campagne- en communicatiecoördinator bij Amnesty International. “Het is een rechtstreekse aanval op hun vrijheid. Iedereen moet zich in volledige veiligheid kunnen verplaatsen. Daarom is het tijd om te reageren en alle maatregelen die er zijn te gebruiken om ervoor te zorgen dat vrouwen zich zonder risico kunnen begeven in onze openbare ruimtes.”
De bank is te bezichtigen aan het Koninklijk Park in Brussel en het buszitje werd geïnstalleerd op lijn W van Bruxelles-Zuid naar Eigenbrakel. Air maakte een film van de stunt om ook via de sociale kanalen van Amnesty een duidelijke oproep te lanceren: 'Laten we samen zorgen voor een publieke ruimte waar iedereen zich veilig voelt.'https://www.youtube.com/watch?v=p-IeB1qLccM&feature=youtu.be
Credits
Agency : AirBrand : Amnesty InternationalClient : Valérie Michaux, Philippe Hensmans, Zoé Spriet
Executive Creative Director : Eric Hollander
Creative Director : Bart Gielen
Creatives : Han Verschaeren, Ruben Van Maldeghem
Strategic Planner : Mélanie Dalla-Riva
Connection Planner : Maxime Van Santen
Account team : Pauline Heraly, Chloé Pierloot
3D Production : Achillesdesign & Zigg Zagg
Designer : Clara Climent
Photo retouhcing : François-Olivier De Deyn
Editing: Jelle Stroo
Camera: Ivo Maes