Down the road wint AIB Impact Award in Londen

Awards / Media / News

Het Eén-programma Down the road won op woensdagavond 6 november de AIB Impact Award in het Verenigd Koninkrijk. De Association for International Broadcasting AIB reikt jaarlijks prijzen uit aan omroepen en programmamakers van over de hele wereld, voor factualtv, radio, audio en online producties in alle talen. De prijs werd in Londen afgehaald door Dieter Coppens en door Gijs Polspoel, regisseur van Down the road.

De AIB prijzen worden dit jaar al voor de 15e keer uitgereikt en tellen 21 categorieën, van sport over dagelijks nieuws of documentaires tot wetenschap. Naast die categorieën is er ook de prijs voor impact: de AIB Impact Award erkent een programma dat een grote sociale of politieke impact heeft gehad. Dit jaar gaat die eer naar de Eén-reeks Down the road . Vorig jaar won een CNN International-reportage over de slavenhandel in Libië deze award. Het is de eerste keer dat een feelgood-programma als dit de prijs wint.

“Down the road is het perfecte voorbeeld van wat Eén elke dag doet: straffe programma’s maken die impact hebben en het verschil maken,” zegt Olivier Goris, netmanager van Eén. “Onze programma’s raken de Vlamingen, kijkers praten erover of steken er iets van op. Het is een geweldige beloning dat we nu met Down the road ook die internationale erkenning krijgen. Zo in het rijtje komen met omroepen als BBC en CNN, die de impactprijs eerder al wonnen, dat is schitterend!”

Eerder deed de VRT Studiedienst een onderzoek naar de impact van Down the road in Vlaanderen. 81% van de kijkers gaf aan dat hij het positief vond dat mensen met Down een plaats krijgen op televisie. 56% van de kijkers geeft aan nu positiever te staan tegenover mensen met een beperking; dat is 22% van alle Vlamingen. 19% van de Vlamingen heeft over Down the road gepraat, 17% zegt iets te hebben bijgeleerd, en 14% zegt dat het programma hen aan het denken heeft gezet.