DPG Media Advertising wil merken connecteren met 'heartbeat of Belgium'

Media / News

Torenhoge energieprijzen, loonindexeringen, oorlog in Oekraïne en een pandemie: de impact op onze economie is groot. Ook de mediasector ontsnapt hier niet aan. Tijdens het DPG Media-event plug:n vertelden Julie Neyman, Directeur Advertising (foto boven), en Wilfried Celis, Directeur Audiovisuele Strategie en Partnerships, aan de hand van drie ambities hoe de crisis een katalysator voor groei kan zijn. Naast inspireren, entertainen en netwerken, is het doel van plug:n het verzamelen van inzichten om een duurzame toekomstvisie voor de reclamewereld uit te bouwen. Bij DPG Media Advertising steunt die toekomstvisie op drie pijlers:

Omnichannel video-ecosysteem

Mediaconsumptie gebeurt overal en meer gefragmenteerd dan ooit. Het reclamemodel is daar niet altijd op aangepast. Daarom bouwde DPG een omnichannel ecosysteem en we startte het bedrijf met video. Het is de bedoeling om alle vormen van videoconsumptie - van live tot uitgesteld kijken, van settopbox tot mobiele platformen, van VTM GO tot short form video op HLN - met elkaar te connecteren. “Het doel van zo’n ecosysteem is tweeledig," zegt Wilfried Celis. "Enerzijds willen we via één Adserver de gefragmenteerde videoconsumptie opnieuw samenbrengen tot multiplatforme videocampagnes, anderzijds willen we het eerste scherm digitaliseren met alle voordelen van digitale mediaplanning."

Concreet lanceert DPG in oktober een multiplatform video-aanbod in Vlaanderen. Concreet betekent dit dat DPG Media Advertising zelf omnichannel videocampagnes crossplatform kan inboeken. Adverteerders genieten van drie voordelen: een frequency capping, een optimale spreiding van hun campagne over alle platformen en een geïntegreerde rapportering achteraf. "Volgend jaar gaan we een stapje verder en lanceren we DPG Media Demand. Vanaf dan zullen adverteerders en bureaus zelf via één centrale planningstool kunnen plannen en aankopen. Later integreren we ook andere media in ons geconnecteerd netwerk zodat adverteerders via één gateway toegang hebben tot een multimediaal aanbod," aldus nog Wilfried Celis.

©FilipVR

First party data

Op digitaal vlak is het ultieme doel om te evolueren naar één geconnecteerd netwerk waarbij alle sites en apps van DPG Media, Rossel en RTL Belgium met elkaar verbonden zijn, dankzij de de samenwerking tussen de mediagroepen(zoals bekend bezitten DPG Media en Rossel elk 50% van de aandelen van RTL Belgium). Wilfried Celis: "We willen op dezelfde manier first party data opbouwen en de markt de mogelijkheid bieden om digitaal via dezelfde systemen aan te kopen." 

Wie nu naar HLN.be surft of naar VTM GO kijkt, doet dat binnen de eigen Trusted Web omgeving van DPG Media: een combinatie van internetervaring én persoonlijke privacygaranties. Hiermee belooft DPG gebruikers en adverteerders dat ze transparant omgaan met hun gegevens en die niet delen met derde partijen. Op het Trusted Web is content king en kunnen adverteerders rekenen op aantrekkelijke formaten, zo luidt het. “Enkel door die zaken met elkaar te combineren, kunnen we het vertrouwen van de gebruikers herstellen én adverteerders een 100% brand suitable omgeving garanderen”, stelt Julie Neyman. (Ook Ads & Data werkt aaneen veilig ecosysteem, bleek recent nog).

Lokale impact realiseren

Sterke programma’s van eigen bodem, zoals Billie vs. Benjamin en De Kraak, zijn enorm belangrijk. Ze maken deel uit van onze cultuur en vormen het bindmiddel van onze maatschappij. Julie Neyman: “Kijkers verwachten dat we veel en kwalitatief hoogstaande programma’s produceren. Die rijkdom willen we niet alleen koesteren, we willen ook de brug vormen tussen merken en alle verhalen die we dagelijks op onze vele lokale platformen brengen. Samen met die merken en content willen we impact realiseren op onze cultuur. Daarom staan er elke dag meer dan 400 journalisten klaar om onze kijkers, luisteraars en lezers te informeren en te inspireren. Zo bereiken we in het Noorden dagelijks 9 op de 10 Vlamingen en in het Zuiden dagelijks 7 op 10 Franstaligen. Die unieke lokale focus laat ons toe om, via creatieve content samenwerkingen, impact te creëren op 11 miljoen Belgen." En het mag duidelijk zijn: dankzij de overname van RTL Belgium kunnen adverteerders rekenen op één gezamenlijk salesteam dat tv, radio en online video campagnes in het Noorden en het Zuiden van het land uitrolt. RTL Belgium-eigenaars DPG en Rossel willen die gezamenlijke kracht ten volle uitspelen.

De ambitie is duidelijk: DPG Media Advertising wil een regie zijn die de doelstelling van de adverteerders voorop stelt. “Onze nieuwe positionering luidt dan ook als volgt: 'DPG Media Advertising. Connecting brands to the heartbeat of Belgium'. Een missie die we elke dag willen waarmaken. Met een groot bereik, relevante data en sterke merken en content”, aldus Julie Neyman.