DPG Media stimuleert nieuwswijsheid bij jongeren met gratis toegang tot HLN en De Morgen

Hogeschool- en universiteitsstudenten kunnen vanaf 14 oktober een gratis digitaal abonnement op HLN of De Morgen nemen. Studenten tussen 16 en 25 jaar oud krijgen zo digitale toegang tot beide nieuwsmerken van DPG Media. Met deze stap wil DPG Media de ‘nieuwskloof’ bij jongeren dichten en de nieuwswijsheid vergroten.
“Het gros van de jongeren komt voornamelijk met nieuws in contact via social media waar het bulkt van fake news en waarvan bewezen is dat jongeren deze moeilijk of niet kunnen onderscheiden van feiten,” stelt Erik Roddenhof, CEO van DPG Media. Bovendien tonen cijfers aan dat jongeren steeds minder actief op zoek gaan naar nieuws. "DPG Media gelooft dat onafhankelijke en lokale media bijdragen aan een sterke en verbonden samenleving. Goed geïnformeerde jongeren staan sterker en kritischer in het leven en ontwikkelen meer democratische burgerzin. We hopen met dit initiatief de drempel naar kwaliteitsjournalistiek weg te nemen door het nieuws kosteloos aan studenten aan te bieden.”
Vanaf 14 oktober kunnen studenten met hun studentenpas een abonnement aanvragen via hln.be/studenten of demorgen.be/studenten. Zij abonneren zich dan op HLN of De Morgen maar krijgen toegang tot beide nieuwsmedia. Zo wil DPG Media hen laten kennismaken met zo veel mogelijk nieuwsperspectieven, meningen en journalistieke formules. Studenten kunnen het nieuws digitaal lezen op hun mobiele telefoon, het abonnement zal niet deelbaar zijn met andere personen en loopt alleen tijdens de studiejaren. Ook in Nederland kunnen alle studenten kosteloos een abonnement nemen op een van de elf landelijke en regionale nieuwsmedia van DPG Media.

Foto: Joel Hoylaerts / Photonews
Jongeren overtuigen met kwaliteitsnieuws
DPG Media wil via de gratis studentenabonnementen zoveel mogelijk studenten toegang geven tot kwaliteitsnieuws.
"HLN bereikt elke dag méér dan twee miljoen Vlamingen. We vinden het belangrijk dat ook studenten volledige toegang hebben tot ons brede journalistieke aanbod: met de sterkste nieuwsverslaggeving, verschillende perspectieven op het nieuws, onze experten op elk domein én ook straffe onderzoeksjournalistiek," legt Nicholas Lataire, directeur News City uit. "We investeren al jaren in nieuwe journalistieke formules zoals video's en explainers die helemaal op maat gemaakt zijn van jongeren."
Ook bij De Morgen wordt al lang geïnvesteerd in formats en thema’s die aansluiten bij de leefwereld van jongeren, vertelt hoofdredacteur Remy Amkreutz. "Kwaliteitsjournalistiek heeft alleen toekomst als ze mee evolueert met nieuwe generaties. Daarom zetten we sterk in op digital storytelling, visuele explainers en vertical video. We nemen nu een belangrijke drempel weg om kwaliteitsjournalistiek te ontdekken. Bij De Morgen krijgen studenten toegang tot scherpe analyses, uiteenlopende perspectieven en verhalen die inspireren, over actualiteit, cultuur en het leven zelf. Zo kunnen ze hun wereld verbreden en met een open blik hun eigen mening vormen."
Nieuwswijsheid vergroten
De actie past in de bredere maatschappelijke ambitie van DPG Media, waarmee het bedrijf nieuws toegankelijk wil houden voor zoveel mogelijk mensen. DPG Media heeft eerder al 5.000 gratis abonnementen verstrekt aan mensen in kansarmoede en wil in de toekomst samenwerkingen aangaan met scholen en universiteiten op vlak van nieuwswijsheid.
Minister van Media Cieltje Van Achter reageert enthousiast: “Jongeren navigeren vandaag in een zee van informatie, waarin desinformatie vaak meesurft. Door Vlaamse studenten toegang te geven tot kwaliteitsjournalistiek, verlaagt DPG Media de drempel naar betrouwbare berichtgeving en draagt het bij aan meer nieuwsgeletterdheid in Vlaanderen. Ik juich deze actie volmondig toe. Goed geïnformeerde jongeren vormen de basis van een sterke democratie.”

Graphic/Motion Designer - BUBKA
Vacature: Graphic/Motion Designer die pixels én planeet serieus neemt Bubka – Antwerpen – […]

CONTENT CREATOR - THE CREW
About The Crew The Crew is a boutique creative agency based in Brussels. […]

Strategic Director - Wavemakers
Welkom bij Wavemakers Bij Wavemakers hebben we een passie voor baanbrekende PR en […]

Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]





