💊#ikredlevens met DPG Media, VRT, SBS, Mediahuis en FamousGrey

Crea / Media / News

Tijdens de coronacrisis kan iedereen het verschil maken. Door de richtlijnen strikt op te volgen en door simpelweg thuis te blijven. Zo zorgen we er samen voor dat ook in deze moeilijke tijden iedereen zijn verantwoordelijkheid blijft nemen. Om de bevolking elke dag aan de richtlijnen te herinneren en te motiveren om ze correct op te volgen, lanceert de Vlaamse overheid een nieuwe campagne: #IKREDLEVENS. De campagne start op 26 maart en is gemaakt door FamousGrey. Meer informatie op www.info-coronavirus.be of bel 0800 14 689. In overleg met het nationale crisiscentrum benadrukt de campagne drie belangrijke regels:  

  1. Ik blijf thuis en was regelmatig mijn handen.  
  2. Ik hou met ouderen alleen digitaal of telefonisch contact.  
  3. Ik hou 1,5 meter afstand als ik echt buiten moet zijn. 

De campagne wordt verspreid op televisie, social media, abribussen, print en zelfs broodzakken en deurhangers. De volledige campagne, van strategie tot creatieve uitwerking, is in 72 uur tot stand gekomen. Naast een een brede verspreiding van het creatieve materiaal wordt de campagne ook ondersteund door een imposant ensemble van meer dan 170 influencers, voornamelijk BV’s. De influencercampagne werd uitgewerkt door Famous Relations. Om alle lagen van de bevolking te bereiken, werd gewerkt met zeer uiteenlopende profielen en leeftijdscategorieën. Samen met An Lemmens, Dieter Coppens en Elodie Ouedraogo, de gezichten van de campagne, roepen de influencers Vlamingen via Instagram, Twitter en TikTok op om de check, check, check te doen. De Vlaamse overheid krijgt voor deze campagne zo de steun van alle Vlaamse mediapartners:  DPG Media, VRT, SBS en Mediahuis.

Er komt ook nog een aangepaste radiospot aan die op de verschillende radiozenders zal lopen. “Onze scherm- en radiogezichten moedigen iedereen aan om de ‘check - check - check’ te doen. Door de drie eenvoudige checks mee te geven die iedereen kan doen, willen we als mediabedrijven helpen om het coronavirus mee verder in te dijken”, zeggen de mediaspelers. Vlaams minister-president Jan Jambon: “In tijden van crisis is correcte informatie essentieel, de media spelen daarin een centrale rol. Als Vlaamse overheid roepen we de komende dagen, weken en maanden op tot burgerzin. Iedereen heeft een verantwoordelijkheid: als iedereen de richtlijnen strikt en correct naleeft, kunnen we samen deze crisis het hoofd bieden en kunnen we het coronavirus verslaan. Die boodschap willen we als Vlaamse overheid, transparant en in nauwe samenwerking met het crisiscentrum, de komende dagen tot bij elke Vlaming, jong en oud, krijgen. Iedereen kan vandaag levens redden.  De boodschap is duidelijk: doe de ‘check - check - check’. We zien onze kwaliteitsvolle Vlaamse media hierin als echte partners.

https://www.facebook.com/een/videos/210534493552918/

Het doel van de campagne is niet alleen om mensen op te roepen tot verantwoord gedrag, maar ook om de Vlaamse media extra steun te geven. Benjamin Dalle, Vlaams minister van Media: “Onze journalisten en media staan vandaag mee in de frontlinie van de oorlog tegen het coronavirus. Ze brengen de klok rond kwaliteitsvolle duiding en nieuws over de verspreiding van het virus. Daarnaast hebben tal van zenders, kranten en magazines hun programmatie omgegooid om mee een stem te geven aan de vele initiatieven in Vlaanderen en Brussel of om vragen van kijkers en lezers te beantwoorden. Krantensites halen informatieve stukken van achter de betaalmuur en stellen ze beschikbaar voor iedereen, televisiezenders stellen extra reeksen en programma’s open voor alle kijkers. Toch hebben ze het financieel ook moeilijk, ook zij worden geconfronteerd met zieken en geannuleerde reclamecampagnes. Met deze investering willen we hen ook financieel een duwtje geven. We moeten in deze crisis niet alleen lokaal kopen, maar ook lokaal adverteren.” 

Credits
Client: Vlaamse overheid - Departement Kanselarij en bestuur
Client contacts: Brigitte Rombaut, Ingrid Van Rintel
Agency: FamousGrey
CEO: Francis Lippens
Executive CD: Peter Ampe
Strategic director: Jonathan Detavernier
Connection planner: Floris Adriaenssens
Creative Team: Jonathan D’Oultremont, Diederik Jeangout, Arjen Tarras, Kasper Janssens, Jochem Van Schip, Matthias Wentink
Account director: Jef Leysen
Account manager : Lies Bernaer
DTP : Anne-Sophie Tonnelier, Elke Helbig
PR Director: Kathy Van Looy
PR Managers: Astrid Mattelaer, Liesl De Ruyck, Laurence Dedeurwaerder
Head of Digital: Joachim François
Development: Arno Van Biesen
Motion designer: Sven Vanhee
In-house producer: Charlotte Bodson
Production company: Roses are Blue
Creative producer: Xander Desmet
Head of production: Catherine Vaes
Soundstudio: Vlaamse regies (SBS/VRT/DPG)
Media: Mindshare
CEO: Gino Baeck
Managing Director: Suzanne Stroobants
Client Lead: Gerda Walravens
Client managers: Evy Ceustermans, Martine Clarys
Team: Fabienne Imbo, Fabienne Romanus, Tamara Pauwels, Lore Pint, Caroline De Bock
Bannering: Adsomenoise
Digital producer: Delfien Raymakers
Multimedia motion designers: Tom Vanleenhove, Wouter Massie