Drie vragen aan... Benoît Crochelet (APOY 2006)

Awards / Marketing / Media / News / People

benoit-crocheletWat is het advies van Benoît Crochelet voor jonge marketeers? De Advertiser Personality of the Year award – een initiatief van de UBA en PUB – bekroont elk jaar een adverteerder die als rolmodel kan dienen vanwege zijn/haar professionaliteit, durf en bijdrage tot het reclamevak. We doen graag een warme oproep aan u om de longlist samen te stellen. Welke adverteerder hoort volgens u op die lijst te staan? Wie overtuigt door zijn of haar verwezenlijkingen, engagement, visie, passie en zin voor vernieuwing?
Ga naar de website www.apoy.be, nomineer voor 10 oktober uw favoriete kandidaat of kandidaten en licht kort toe waarom hij/zij eruit springt. Op basis van deze longlist bepaalt de jury wie de prestigieuze Advertiser Personality of the Year verdient. Inspiratie nodig? PUB laat graag oud-winnaars van de APOY aan het woord.
Drie vragen aan… Benoît Crochelet, APOY 2006
Identiteitsfiche APOY:
- Benoît Crochelet
- Advertiser Personality of the Year 2006
- Toen Brand & Marketing Communication Manager bij Electrabel
- Nu CMO bij POY Worldwide (Gekozen Product van het Jaar)
Waarom werd u verkozen tot APOY?
De titel APOY 2006 was bovenal een teken van erkenning van de sector voor onze inspanningen om van Electrabel een aantrekkelijk commercieel merk te maken op het ogenblik dat de energiemarkt werd vrijgemaakt. We hanteerden een unieke aanpak in onze manier van communiceren en waren vastbesloten om een voortrekkersrol te spelen op diverse domeinen zoals content marketing, product placement, mediapartnerships. Persoonlijk heb ik ook keihard gewerkt om onze visie over het merk te verspreiden (conferenties en professionele media). Maar uiteindelijk denk ik dat ik mijn titel vooral dank aan het succes van onze campagnes bij het grote publiek en hun bewezen doeltreffendheid (Effie). Ik werd bedolven onder de felicitaties van adverteerders en telkens klonk in hun stem een brokje jaloezie. We waren er immers in geslaagd om 'reclame voor Electrabel aanlokkelijk te maken'. En dat in tijden waar het bedrijf constant onder vuur lag in de media.
Welke impact had uw verkiezing?
Ik heb deze titel altijd al beschouwd als een collectieve erkenning voor het werk van mijn team en onze bevoorrechte partners VVL BBDO en Space, en ook van een heleboel andere spelers (mediaregies, Sqills enz.). De impact van de verkiezing voelden we dus vooral intern: ze versterkte de groepsgeest en de relaties met onze partners. Maar ook de impact binnen Electrabel was goed voelbaar. De onderneming had overduidelijk nood aan erkenning van buitenaf, ook al was iedereen binnen Electrabel tevreden over de kwaliteit van elke campagne die werd opgezet. Als ik één concreet gevolg moet geven, denk ik dat deze verkiezing me meer krediet heeft opgeleverd bij mijn directie (en onze aandeelhouder in Parijs...). Ze hielp me alleszins om onze budgetten en onze strategische en creatieve keuzes beter te verdedigen. Velen beseften plots dat het beheer van een merk een stiel apart is.
Welke goede raad hebt u voor junior marketeers?
Het vak is de laatste jaren enorm geëvolueerd, door de opkomst van nieuwe tools en de toegenomen druk om op korte termijn resultaat te halen. Toch ben ik ervan overtuigd dat de basis dezelfde is gebleven: een marketeer moet zijn bedrijf of product begrijpen, de verwachtingen van de klant kennen, een coherente visie ontwikkelen en intern delen, consistent communiceren en zich openstellen voor de buitenwereld. Het zou wel zeer zelfingenomen zijn van mij om carrièreadvies te geven maar ik denk dat, als mijn carrière is geslaagd, dat vooral is omdat ik nooit heb verloochend waar ik voor sta. Het komt nu misschien wat oubollig over, maar ik heb altijd gehouden van de merken waarvoor ik werkte, ik hield van de teams en de partners met wie ik werkte. En ik hield passioneel van mijn beroep. Die passie kan je opbranden maar als je het vuur niet voelt, verander dan van bedrijf of van stiel.