Duurzame luxe in Antwerpen?

Media / News

Antwerpen staat internationaal bekend als modestad. Duurzaamheid sluipt stilaan alle sectoren in. Ook de mode. En ja, ook in de koekenstad probeert men mode – ook luxemode – aan duurzaamheid te koppelen.

Wie de collecties van jonge en interessante Belgische luxemerken als Furore en Façon Jacmin bekijkt, weet dat ook slow fashion zijn prijs kent. Voor wie dat begrip niet kent: slow fashion mikt op tijdloze collecties met kleding van hoge kwaliteit die lang mee gaan. Door seizoenloze collecties te ontwerpen (Furore), of door te werken met kwalitatieve en artisanale denim (Façon Jacmin). Er zijn dus vele manieren om aan duurzaamheid te doen. Slow fashion is de tegenhanger van fast fashion, dat geassocieerd wordt met wegwerpgedrag en oneerlijke handel. De prijs die je betaalt voor een kledingstuk dat wél eerlijk is “varieert, maar ligt vaak net iets boven het middensegment,” weet Veerle Spaepen, onderzoeker futureproof en duurzaam ondernemerschap aan Thomas More en bedenker van Edo Collective (zie foto), dat stijlvolle en duurzame merken een ruimte biedt om hun producten te verkopen. Om in hun visie van ecologie te passen, moeten merken aan één van de volgende drie voorwaarden voldoen: de ecologische impact laag houden, werken met lokale ateliers of inzetten op ambacht. En dat heeft zo zijn invloed op de prijs. “Kiezen voor betere grondstoffen of lokale arbeid zorgt ervoor dat de prijs de lucht in schiet. Bovendien komt er vaak een lange research en development-fase (R&D) aan te pas, zeker als je innovatief wil zijn.”

Iemand betaalt de prijs

Of duurzaamheid dan wel betaalbaar is? “Het is zeker betaalbaar, maar het heeft ook te maken met bedachtzaamheid. Koop niet zomaar, koop bewust,” vindt Stijn Gilles, die samen met zijn echtgenote de duurzame interieurwinkel en webshop Rewind Design runt. Voor hem houdt ecologie “rekening met de omgeving en het welzijn van die omgeving. Dat is niet alleen de natuur, maar ook de mensen. Velen beseffen niet hoeveel geld ze uitgeven aan slechte kwaliteit. Vaak vinden ze het te duur, maar ze komen wél buiten in een goedkope winkel met een boel rommel die snel stuk gaat.”

Lees het volledige artikel in PUB Magazine.

En ontdek de wereld van de luxe tijdens de PUB Luxury Experience op 31 januari.