E-commerce kent gouden eindejaarsperiode

News / Research

Rendez-vous café du e-commerce - intro beeld - pub6-2014

BeCommerce heeft tijdens de eindejaarsperiode van 2016 de verkoopcijfers van meer dan 720 online shops onderzocht, ofwel 82% van de Belgische e-commerce markt. Uit dit onderzoek blijkt dat de online handelaars een omzetcijfer van 2,2 miljard hebben behaald in de periode van 11 november tot en met 31 december. Dit komt overeen met 24,3% van hun jaarlijkse omzet. Een belangrijke stijging dus ten opzichte van 2015, waar de eindejaarsperiode toen 14% van hun jaarlijkse omzet vertegenwoordigde.

Het blijkt voor webshops de belangrijkste periode te zijn van het jaar. Toch heeft ook de kerstperiode, van 10 tot 24 december, beter gepresteerd dan verwacht aangezien de webshops in die periode 9% van hun jaaromzet behaalden. De top 3 van de meest begeerde producten online zijn schoonheidsproducten (35,2%), eten en drinken (30,4%) en kleding en accessoires (24,5%). Er zijn twee redenen die de sterke groei tijdens de kerstperiode kunnen verklaren. Enerzijds vond de laatste koopzondag één week voor Kerstmis plaats. De consument moest zich dus niet haasten om op een drukke zondag nog snel zijn cadeau te kopen in een winkel. Anderzijds draaiden de webshops en leveranciers overuren waardoor pakjes nog een dag voor kerstavond besteld konden worden.

De Belgische webshops verwachten tijdens de wintersolden in januari zelfs 10,7% van hun jaaromzet te behalen. Dit is een stijging van 17% ten opzichte van 2016. Patricia Ceyssens, voorzitster van BeCommerce ziet hier een opvallende trend. « De solden en het feit dat 33% van de Belgen niet tevreden is met zijn of haar kerstcadeau betekent een globale boost voor de e-commerce in de maand januari. » Er worden minder nieuwe producten verkocht tijdens de solden, maar meer en meer online shoppers verkopen hun foute kerstpakjes op tweedehandswebsites aan verminderde prijzen. Dit gebeurt op een snelle manier met de smartphone of tablet. Tweedehandswebsites zoals 2dehands.be, ebay.be en troc.com spelen ook in op deze trend en verkochten in de eerste week van januari al 20% meer spullen dan in dezelfde periode vorig jaar. Verwacht wordt dat deze stijging zich de hele maand januari gaat doorzetten.