Febelfin lanceert vandaag een campagne die jongeren, en ook ouders, bewust wil maken van de gevaren van online fraude en het fenomeen geldezels. Een geldezel stelt diens bankrekening en/of bankkaart en codes ter beschikking van criminelen. Jongeren worden dagelijks geconfronteerd met advertenties of berichten die hen beloven om snel veel geld te verdienen. Zonder nadenken kan dit hun leven op enkele seconden tijd volledig op zijn kop zetten. De bedoeling van de campagne is om naast jongeren ook ouders te helpen om hun kinderen ervan bewust te maken dat snel, veel geld verdienen, niet bestaat.
Uit onderzoek dat Febelfin dit jaar samen met onderzoeksbureau IndiVille heeft uitgevoerd, blijkt dat het belangrijk is om te sensibiliseren rond online fraude en mensen te helpen bij het herkennen van frauduleuze berichten. Het blijkt dat een vierde van de Belgen (25%) tussen 16 en 30 jaar het afgelopen jaar financiële gegevens waarbij ze zich niet goed voelden, gedeeld heeft. Een fikse stijging van 8% tegenover 2021 en ook een groot verschil ten opzichte van volwassenen (11%).
“Met een gigantische affiche die sinds gisteren aan het Beursplein in Brussel hangt met daarop een louche advertentie, brengen we de online advertenties, waar jongeren geregeld mee in contact komen, naar een offline plek. Hiermee hopen we te rekenen op de gezonde verontwaardiging van voorbijgangers,” vertelt Karel Baert, CEO van Febelfin.
“Ga je naar de URL op de billboard, moremoney.be, dan krijg je een video te zien die het waargebeurde verhaal van Arto* vertelt met daaronder de boodschap: ‘Easy money? Dat bestaat niet. Lijkt het te mooi om waar te zijn? Dan is het dat meestal ook.’ Hiermee willen we vooral benadrukken dat het belangrijk is om jezelf, maar ook anderen, te beschermen tegen online fraude,” gaat Karel Baert verder.
“Ook online voeren we campagne naar zowel jongeren als volwassenen met online video’s. De video’s spelen in op de trend van clickbait advertenties die je online vaak tegenkomt,” vertelt Manon Penné, art director bij LDV United. “We tonen heel duidelijk de switch van ‘easy money’ naar de ‘easy target’ die jongeren soms zijn door dit soort advertenties te geloven. Wie doorklikt, komt terecht op moremoney.be. Daar ontdek je hoe je online fraude kan voorkomen.”
*De naam van Arto is anoniem wegens lopende politieonderzoeken.
Credits
Client: Febelfin
Client contacts: Isabelle Marchand, Liesbeth Dewyn, Ruth Verhaeghe, Charline Gorez, Nathalie Mathieu
Agency: LDV United
Creative Director: Dries De bruyn
Creative Team: Thomas Thysens, Vivienne Mak, Manon Penné
Strategy: Floris Adriaenssens, Frieke Trompet, Thomas Eyskens
Account Team: Marieken Maes, Lotte Van Heddegem
Graphic/Motion Design: Roel Craen, Stijn Voeten, Niki Desiron
Web development: Sam Serrien
Media Agency: Initiative
PR Agency: Brum Smith
Production Company: DPLMT
Director: Erik Van Overloop
DOP: Stefan Van Diest
Gaffer: Louis-Philippe Beaudoin
Casting: Sien Josephine
Edit: Sam De Mulder – Uncanny
Motion and Graphics: Uncanny
Voice Over: La Vita Sound studio
Production & Sound: DPLMT
PR/PA Manager - Recupel
Ben jij dé PR/PA Manager die de stem van Recupel wilt zijn? Wil […]
Head of Digital - Bridgeneers
We zoeken een ervaren digitaal specialist die bruggen kan bouwen tussen klanten en […]
Vacature Accountmanager Nationaal - Lijncom
Lijncom zoekt een dynamische professional voor de nationale verkoop van advertentieruimte op bussen, […]
Creative Director - Impuls Communicatie
Groeien, dat doen we samen. Met ons team, met onze klanten én met […]