The Retail Society profileerde zich de voorbije jaren als een businessclub op hoog niveau voor retail en fast moving consumer goods. Met topsprekers en een inspirerend kader – Kasteel Bouchout in Meise – wist The Retail Society al meer dan 200 beslissers aan zich te binden. Omdat de wereld niet stilstaat, krijgt de club een spin-off onder de naam The Digital Society. Dat de wereld digitaler is geworden, kan u niet zijn ontgaan. In de retailwereld is ‘omnichannel’ een felgehypet buzzwoord. Is het dan niet gek om naast de (succesvolle) businessclub The Retail Society een nieuwe club op te richten met als naam The Digital Society? “Toch niet,” zegt initatiefnemer Pierre-Alexandre Billiet, manager van The Retail Society en uitgever van Gondola. “Omnichannel heeft een retroactieve invalshoek en is handig om bestaande activiteiten te stroomlijnen. De digitale dynamiek in de retailwereld komt van buitenaf en daarom is The Digital Society, als kleine broer van The Retail Society, geen overbodige zaak.” Gondola , het retailmagazine dat het initiatief nam voor The Retail Society, werkt voor de uitbouw van The Digital Society samen met enkele zorgvuldig uitgekozen partners. “We zochten bewust naar een jonge dynamische partner en naar een mature partner,” legt Pierre-Alexandre Billiet uit. “Met Cédric Cauderlier van Mountainview, een jong bureau voor digitale strategie, halen we frisse, jonge inzichten in huis. Dat combineren we met de klare kijk van Hugues Rey, CEO van Havas Media. Gondola treedt op als mediapartner, net als PUB trouwens.” VRAAG VANUIT DE MARKT Is er stilaan geen overaanbod van ideeënplatformen voor digitale activiteiten van bedrijven? Er is véél, maar vaak gaat het om best practices rond campagnes, brand awareness of andere marketingactiviteiten, zegt Cédric Cauderlier van Mountainview. “Wat zijn de gevolgen van de digitale evolutie voor de interne logistiek? Voor fulfillment? Voor retours? Dàt zijn de vragen waar bedrijven mee zitten en waar ze onvoldoende antwoorden op krijgen. Met The Digital Society willen we het debat over die aspecten binnen een digitale omgeving aanwakkeren.” Dat debat komt niets te vroeg, vindt Cédric Cauderlier. Veel Belgische consumenten kopen in het buitenland, stelt hij vast. In Frankrijk of Nederland, terwijl dat omgekeerd nauwelijks gebeurt. Hoe kunnen Belgische bedrijven zich digitaal beter positioneren? Op welke manier moeten ze zich aan de digitale evolutie aanpassen? “40 procent van de activiteiten van ons kleine bureau is ten behoeve van buitenlandse klanten,” zegt Cédric Cauderlier. “Wij willen onze knowhow aanwenden binnen The Digital Society. Niet om te rekruteren, maar om ons te positioneren.” NIET ENKEL FMCG The Retail Society heeft ceo’s en andere topmanagers van bedrijven zoals Coca-Cola, Nestlé, Danone, Carrefour en Delhaize aan boord. Toch gaat de actieradius verder dan die van de fast moving consumer goods (FMCG). “We hadden al sprekers van Omega Pharma, Bpost, Lampiris en D’Ieteren,” zegt Pierre-Alexandre Billiet. “En ook voor The Digital Society gaan we heel ruim. De eerste spreker – op 22 januari – wordt Bart Claes, de ceo van JBC, ingeleid door Jo Caudron. In volgende sessies leggen we de digitale strategie van het nieuwe 3Suisses onder de loep en brengen The Reference en De Morgen het verhaal van de veranderingen bij De Morgen.” Over Jo Caudron gesproken: die roept al jaren dat Belgische bedrijven achterlopen in de digitale wereld. Wat vindt hij van de oprichting van The Digital Society? “Ik ken de ambities van The Digital Society niet, maar élk initiatief om het bedrijfsleven te doen bijbenen is goed,” antwoordt hij. “De maatschappij digitaliseert, althans de consument. Je als bedrijf aanpassen aan die nieuwe situatie is een kwestie van leven of dood.” Die digitalisering wordt volgens Jo Caudron gekenmerkt door twee vormen van transformatie. Er is de digitale disruptie met marktverstorende nieuwigheden – denk aan Netflix of de manier waarop de media en de adverteerderswereld door elkaar werden geschud. Als bedrijf heb je geen vat op die digitale disruptie, want die gebeurt van buitenaf. En er is de digitale transformatie, waarbij je als bedrijf zelf (deels) de teugels in handen houdt en zelf bepaalt waar je als bedrijf naartoe wilt. “De transformatie van onze maatschappij is volop bezig,” zegt Jo Caudron. “In verschillende golven en vaak onder de radar. Er was de muziekwereld, nadien de media en nu is de retail aan de beurt. Steek je als bedrijf de kop in het zand, of transformeer je?” OP EIGEN KRACHT In de praktijk worden leden van The Retail Society automatisch lid van The Digital Society. Wie dat wil, kan ook enkel lid worden van The Digital Society. Vanuit Gondola wordt flink geïnvesteerd in dit nieuwe project. “We doen dit het eerste jaar helemaal op eigen kracht, met onze partners en uiteraard met de occassionele medewerking van sponsors,” zegt Pierre-Alexandre Billiet. “Diverse vakorganisaties polsten al of samenwerking mogelijk is, maar we willen vrij en onafhankelijk The Digital Society alle kansen geven. Na het eerste jaar zien we waar we staan en of en hoe we er andere partners bijhalen.” De bijeenkomsten gaan om kwaliteit – relevante verhalen op topniveau – en om kwantiteit – zelden vind je zoveel beslissers uit de businesswereld bij elkaar. “Met vier of vijf bijeenkomsten per jaar wil The Digital Society pertinent zijn,” zegt Pierre-Alexandre Billiet. “Wij groeien vanuit de markt. Wij willen geen theoretische ideeën en concepten verspreiden, maar willen adverteerders inspireren op basis van concrete voorbeelden.” En dat moet op hetzelfde hoge niveau gebeuren als wat in The Retail Society de gewoonte is, besluit Cédric Cauderlier.