Een ode aan de verbeelding van Ogilvy Social.Lab voor Ikea

4schools / Crea / News

Wie zegt dat je producten van Ikea maar op één manier kan gebruiken? De nieuwe awarenesscampagne voor Ikea van Ogilvy Social.Lab is een ode aan de verbeelding en toont verschillende, slimme gebruiksmogelijkheden waar je als consument misschien niet meteen aan denkt. Want “Verbeelding maakt alles mogelijk”, zoals de nieuwe themalijn luidt.

Een voetenbank met opbergruimte is in de ogen van een kind gewoon een grot waarin een monster woont. Van een bak met wieltjes om op te ruimen, maak je zo een racewagen. Of een plankje om schilderijen en fotokaders op te exposeren kan je evengoed gebruiken als klimmuur en catwalk voor je poezen. In deze nieuwe campagne wordt dan ook gespeeld met de klassieke codes van advertenties van Ikea. Zo krijgt elk object niet één maar twee productbeschrijvingen om de verbeelding te stimuleren.

Ook de internationale spot, gemaakt op basis van een andere strategie, werd door het agentschap op deze Belgische strategie geënt. De spot bestaat uit een reeks korte scènes die tonen hoe Ikea de passie en verbeelding van hun klanten thuis ondersteunt.

“Ikea gelooft dat thuis een plek moet zijn die je in staat stelt om alles te doen,” zegt Licca Li, growth & marketing manager van de Ingka Group. De campagneaanpak is gebaseerd op het Life at Home Report van Ikea (Life at Home Report 2023), waaruit blijkt dat 60 procent van de mensen positief staat tegenover het huidige leven thuis en 52 procent zegt dat thuis hun favoriete plek is om te zijn. Maar 40 procent maakt zich zorgen over hun huishoudfinanciën en besteedbaar inkomen. IKEA doet trouwens grote inspanningen om de prijzen te verlagen en de campagne toont de gedrevenheid van de organisatie om consumenten te ondersteunen die dit jaar met grote economische uitdagingen worden geconfronteerd.

De betaalbare producten van Ikea bieden op een rebelse manier inspiratie voor creativiteit. “Ze stellen ons in staat mensen te inspireren om hun huis in een ander licht te zien, om het te zien als een motor van geluk, zonder dat dit gepaard gaat met stijgende kosten en om de diversiteit van het leven thuis onder de aandacht te brengen,” aldus Li. “Ikea overtreedt al sinds 1943 de regels door slimme en betaalbare oplossingen te ontwikkelen die zijn aangepast aan de behoeften en dromen van velen. Deze campagne is sterk verbonden met IKEA’s waarden om anders te zijn met een betekenis en om te vernieuwen en te verbeteren.” 

De campagne loopt zowel in België als in Luxemburg op tv & bioscoop, OOH, DOOH, MOF buiten formaat, Meta en wordt vervolledigd met een influencer luik op TikTok.

Credits:

  • Account: Caroline Charles, Barbara Hennin, Louise Laes
  • Creative Director: ​ Gregory Ginterdaele
  • AD: Benoît Hilson
  • Copywriter: Pieter Decanniere, Marine Quere, Sophie Bayet
  • Strategy: ​ Alex Hardouin, Caitlin McRobbie
  • Media : Leopold Lannoy, Iman Muzira Makenga, Amélie Cavenaile, Iris Verdoodt
  • Design : Xavier Vanderplancke, Joël Kockaert
  • Photo: ​ Jan Opdekamp
  • Production: ILA studio
  • Retouching: ​ Patrick@eclipseretouche
  • Client: ​ Barbara Verbeeck, Peter Jongert, Grégory Bauduin