Mooie vlucht in de beurswereld: Fairtrade Belgium, het label voor eerlijke handel, maakte vorig jaar 23% meer omzet dan in 2015. Dat kondigde directeur Nicolas Lambert gisteren aan.
De verbetering is volgens een eerste publicatie van marktonderzoekbureau GFK te verklaren door verschillende factoren. De belangrijkste is een betere binnendringing van de fair trade-producten op de markt, vooral in de winkels van Aldi en Action. Concreet kocht 64% van de gezinnen een fair trade product in 2016, goed voor een stijging van 18% ten opzichte van 2015.
Voor Nicolas Lambert, directeur van Fairtrade Belgium sinds afgelopen juni, was 2016 een van de beste jaren voor het label. « Sommigen denken dat fair trade nog steeds een achterhaald of utopsich idee is. Maar intendeel zelfs, fair trade is heel modern, » klinkt het. « Het is alternatief en begrijpt de noodzaak van het heruitvinden van economische businessmodellen. »
De belangrijkste uitdagingen van Fairtrade Belgium zijn vandaag het aanbod van fair trade producten in de zuidelijke landen vergroten en de zichtbaarheid van producten zoals koffie, bananen en cacao verhogen. Want jammer genoeg zijn er nog steeds te veel producenten die noodgedwongen een deel van hun stock aan een veel te lage prijs moeten verkopen.
Tijdens de persbijeenkomst deelde Nicolas Lambert eveneens de resultaten van een wetenschappelijk onderzoek van de Katholieke Universiteit van Leuven (UCL), de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en de Universiteit van St Andrews (Schotland). Zij onderzochten de smaakervaring van consumenten bij etisch verantwoorde voeding en gewone voeding. Uit de resultaten bleek alvast dat fair trade volgens consumenten beter smaakt.