Op 29 december 2017 stopt Proximus definitief met de dienst voor verzending en ontvangst van telegrammen. Het telegram, dat lange tijd werd gebruikt om een geboorte, huwelijk of overlijden aan te kondigen, moest geleidelijk aan plaats ruimen voor modernere en goedkopere communicatiemiddelen. De laatste jaren werd het telegram nog slechts door een handvol residentiële en professionele klanten gebruikt. Met het einde van het telegram wordt er een bladzijde omgeslagen in de geschiedenis van Proximus, want de elektrische telegraaf werd in België in dienst gesteld in 1846.
De geschiedenis van het telegram in België gaat terug tot meer dan 150 jaar voor de elektrische telegraaf en zelfs tot meer dan 200 jaar voor de optische telegraaf. De eerste dienst van de elektrische telegraaf werd immers gelanceerd in 1846 langs de spoorweglijn die Brussel verbindt met Antwerpen, terwijl de eerste dienst van de optische telegraaf in ons land nog veel eerder werd opgericht, meer bepaald in mei 1803. We schrijven juli 1930 toen de Administratie van Telegrafie autonoom werd en herdoopt werd tot de 'Regie voor Telegrafie en Telefonie'. Met andere woorden de RTT, de voorganger van Proximus.
Tientallen jaren lang werd het telegram gebruikt door residentiële klanten om een geboorte, huwelijk of overlijden aan te kondigen. De mogelijkheid bestond zelfs om felicitaties te versturen samen met een fles champagne of een knuffel.
Het telegram werd ook lange tijd gebruikt voor professionele doeleinden door bedrijven uit alle sectoren, meer bepaald door advocaten en gerechtsdeurwaarders (aangezien de telegrammen een begin van juridisch bewijs vormden) en ook door interimagentschappen (om uitnodigingen te versturen).
Begin jaren 80 werden er nog meer dan anderhalf miljoen telegrammen verstuurd en ontvangen in België. Veel van die telegrammen waren afkomstig uit Italië, waar de dienst erg populair was. In de loop der jaren echter nam het gebruik van het telegram geleidelijk aan af en werd het vervangen door modernere en goedkopere communicatiemiddelen: eerst door de fax, daarna door e-mail, sms en recenter nog door instant messaging. Begin jaren 90 was het verkeer in België teruggevallen tot ongeveer een half miljoen telegrammen per jaar. Een cijfer dat naar 150.000 gezakt is in het begin van de jaren 2000 en vervolgens naar nauwelijks 50.000 tien jaar later. De laatste maanden werd de telegramdienst van Proximus nog slechts door een tiental professionele klanten op regelmatige basis gebruikt en nog heel zelden door residentiële klanten. In totaal werden er iets meer dan 8000 telegrammen verstuurd en ontvangen tijdens de 11 eerste maanden van 2017, wat een daling inhoudt van meer dan 20% ten opzichte van 2016. Vanzelfsprekend werden de regelmatige professionele klanten persoonlijk op de hoogte gebracht en heeft Proximus hun alternatieve oplossingen aangeboden.
Zoals ook het geval was in veel buurlanden heeft Proximus dus beslist zijn telegramdienst stop te zetten vanaf 29 december 2017. Na tientallen jaren goede en trouwe diensten is de tijd voor het telegram gekomen om definitief plaats te maken voor de nieuwere communicatiemiddelen.
PR ACCOUNT MANAGER - Walkie Talkie
JOIN WALKIE TALKIE AS A PR ACCOUNT MANAGER Walkie Talkie is a creative […]
Internationale Marketing Manager - Herock
DE TIJD DAT WERKKLEDING EN VEILIGHEIDSSCHOENEN ALLEEN MAAR FUNCTIONEEL HOEFT TE ZIJN IS […]
Account Executive - Advertype
Hybride (Boortmeerbeek) Fulltime - monday to friday Are you our type? […]