Engie en TBWA geloven in koolstofneutrale toekomst

Crea / News

Engie gaat resoluut voor een koolstofneutrale toekomst. En dat is geen verre toekomstmuziek. Integendeel, het kan en de transitie is volop aan de gang, zoals wetenschappers, ondernemers, Engie-medewerkers en doorsnee Belgen ons vertellen in een vastberaden optimistische brand campagne van TBWA.

Berichtgeving in verband met klimaat gaat vaak uit van doemscenario’s. En terwijl het evident is dat er overal in de wereld nog veel werk aan de winkel is, wordt zo toch een beeld gecreëerd dat vaak negatiever is dan de realiteit. Want de transitie naar duurzame energie is overal volop aan de gang, ook bij ons.

Engie heeft de transitie naar duurzame energie al decennia geleden ingezet, en is vandaag naar eigen zeggen de grootste producent van groene energie in België. “Als grote speler met 2,6 miljoenen klanten op de residentiële market en met talrijke grote openbare en industriële projecten, kan Engie echt de aanzet geven om het tipping point te bereiken. Want een koolstofneutrale toekomst komt er alleen als we allemaal onze eigen persoonlijke transitie maken. Het goede nieuws is dat de technologie al bestaat, we moeten ze ‘gewoon’ massaal gebruiken,” zegt Florence Coppenolle, chief communication & CSR van Engie Benelux.

Dat vastberaden optimisme is de kernboodschap van de campagne van TBWA. We zien en horen wetenschappers, professoren, bloggers, ondernemers en Engie-medewerkers, maar ook optimistische burgers met quotes die er rotsvast van overtuigd zijn dat het kan, die koolstofneutrale toekomst. Want de eerste stap is erin geloven.

Duurzaam onderneemster Moenia Ladhib, onderzoekster energie-innovatie Cathy Crunelle, duurzame bedrijfsleider Laurent Nys, vlogger en eco warrior Laura from the Desert, professor duurzame energie Jan Mertens, experte in energiemarkten Mireille Tshibwabwa Mbuyi en windmolenparktechnieker Jens Hoornaert: dat zijn de mensen die in outdoor, televisie, radio en online hun optimisme delen. Echte mensen met verschillende achtergronden die de campagne authentiek maken. Met hun krachtige portretten zet Engie een sterk statement neer, en een aanstekelijke campagne, die ook uitnodigt om zelf je (eerste?) stappen te zetten richting koolstofneutrale toekomst.

De merkambitie wordt via radio en digitaal aangevuld met concrete punten: Engie zal tegen eind 2021 1 miljoen gezinnen van 100% Belgische groene stroom voorzien en biedt nu ook een combinatie zonnepanelen met thuisbatterij in Vlaanderen aan.

Credits
AGENCY: TBWA\Belgium
CLIENT: Engie
Florence Coppenolle, Gaetano Palermo, Steven Verlinde, Suzanne Mioulet, Sarah Vankeilegom
CAMPAIGN TITLE: De eerste stap – Le premier pas
CREATIVE DIRECTOR: Frank Marinus
CREATIVE TEAM: Thomas De Vreese, Dieter Vanhoof
ACCOUNT TEAM: Nancy Vanlerberghe, Ophélie Vanhagendoren, Molly Vu Duc
STRATEGY : Sylvie Dewaele, Stephanie Vercruysse
INTEGRATED BRAND STRATEGIST: Jolien Van Heyste
Strategic Reputation & PR : Laure Miquel-Jean
DIGITAL CREATIVE TEAM: Geert Feytons
TRAFFIC: Xandra Van der Mersch, Christine Lips
DIRECTOR STUDIO: Danny Jacquemin
RETOUCHES : Marianne Gualtieri, Annick Cohen, Patrizia Secci, Lea Leborgne
DTP : Marianne Gualtieri, Annick Cohen, Patrizia Secci, Lea Leborgne, Emilie Boudart
DIGITAL PRODUCTION : MAKE
PROJECTS MANAGEMENT TEAM : Stijn Punie, Juliette Defoux
ONLINE PRODUCTION: Matthias Deruddere, Annelies Eskens, Koen Corneillie
ART BUYER: Elly Laureys
AGENCY PRODUCER:
Shana Duprez
PRODUCTION COMPANY: Helvetica
Producer: Chou-Jung Kuo
Directors: Hans Vercauter & François Mercier
POST-PRODUCTION:
Post-producer: Shana Duprez
Offline: Joris Rabijns
Online: Xavier Pouleur
Grading: Kene Illegems
Music, SFX en mix: Gregory Caron
SOCIALS PRODUCTION COMPANY: MAKE
Producer: Shana Duprez
Offline/Online: Nabil El Hajjouti
Sound: Jan Pollet / Raphael Rastelli
RADIO PRODUCTION COMPANY: MAKE
Producer: Raf Cyran - Lauranne Van Der Heyden Sound: Jan Pollet
MEDIA AGENCY: Space
MEDIA PLANNERS: Hélène Rousseau