Grote Piramide krijgt ultieme boodschap voor aliens

Communication / Crea / Innovation / News

TheEPITAPH_DocumentaryByJustineCappelle-6Op 13 oktober 2018 plaatste de Belgische kunstenaar Boccanegra (30) in het geheim zijn nieuwste kunstwerk The Epitaph op een van de Grote Piramides van Gizeh in Caïro met behulp van een drone. De Epitaaf zelf is een aluminium schijf met een gegraveerde boodschap in geval van menselijk uitsterven.
De Epitaaf is geïnspireerd op de Golden Records van de twee Voyager-ruimtesondes die in 1977 door de NASA werden gelanceerd. Deze schijven bevatten geluiden en beelden die werden geselecteerd om de diversiteit van het leven en de cultuur op aarde in beeld te brengen. Bestemd voor elke intelligente buitenaardse levensvorm die het kan vinden (en lezen). "Hoewel ik van het idee om berichten achter te laten voor wie er nog is hield, vond ik de manier waarop deze schijf onze soort portretteerde niet leuk," zegt de kunstenaar. "Het is gewoon geen goede weergave van het menselijk ras. Het zou ook tienduizenden jaren duren voordat we een antwoord zouden krijgen, als er zelfs maar iets is als buitenaards leven. Ik ben ervan overtuigd dat we dan niet meer hier zullen zijn, dus ik dacht dat het geen slecht idee zou zijn om ook hier op aarde een boodschap achter te laten. Gewoon een eenvoudige en korte boodschap, geschreven met de aanname dat we zullen uitsterven, die in feite zegt wat er met ons is gebeurd."
TheEpitaph2
Het uitgangspunt van The Epitaph is dat de mensheid zichzelf uiteindelijk zal vernietigen. Wanneer en hoe de kunstenaar niet specificeert in de tekst. "Ik heb dit deel bewust opengelaten, zodat mensen voor zichzelf kunnen denken. Sommigen denken misschien aan oorlog, anderen aan de opwarming van de aarde of aan kunstmatige intelligentie." Wel wordt vermeld wat (volgens Boccanegra) uiteindelijk ons voortbestaan in de weg staat: onze eigen menselijke natuur. "Laten we niet vergeten dat wij mensen nog steeds dieren zijn. Intelligente dieren, ja, maar ook egoïstische, kortzichtige en hebzuchtige dieren. Niet uit vrije wil, maar omdat het in onze natuur zit. Het is wat ons zo ver heeft gebracht, en ik geloof dat het is wat ons ervan weerhoudt om verder te komen."
Toen de boodschap klaar was en in een klein aluminium schijfje was gegraveerd, vroeg de kunstenaar zich af waar hij de schijf op aarde kon plaatsen om hem de grootste kans te geven om ooit gevonden te worden in het geval van een menselijk uitsterven. "Ik vroeg me af wat er met de aarde zou gebeuren als je mensen zou weghalen. De conclusie was dat de Natuur de Aarde heel snel zou terugwinnen. Zonder legers van tuinmannen en reparateurs zouden onze steden en structuren in een mum van tijd overwoekerd raken. Er is echter één menselijke structuur die niet kan instorten of in de loop der tijd overwoekerd raken: de Grote Piramiden van Gizeh in Egypte. Massieve monumentale stenen bouwwerken die er al zo'n 4500 jaar staan en er nog lang na onze dood zullen staan. Of zoals het Arabische gezegde luidt: 'De mens vreest de tijd, de tijd vreest de piramides'."
https://www.youtube.com/watch?v=9-Nlsz-qIuM&t=
Om de piramide niet te beschadigen werd een drone gebruikt om de schijf op de top te plaatsen. Op de vraag naar de rechtmatigheid van deze hele operatie antwoordde de kunstenaar: "Vanwege het militaire regime in Egypte heb ik niet de moeite genomen om toestemming te vragen, omdat ze toch al nee zouden hebben gezegd, en ik zou tegelijkertijd mijn bedoelingen hebben onthuld. Dus nam ik mijn artistieke vrijheid, in het besef dat ze zich daar in Egypte niet minder om konden bekommeren, en nam ik een persoonlijk risico door te proberen dit kunstwerk te voltooien. Om het risico voor mezelf en anderen te minimaliseren besloot ik om bij het eerste daglicht te vliegen, als er geen toeristen in het complex zijn. Ik was me volledig bewust van de mogelijke gevolgen voor mezelf als er iets mis zou gaan."