EQUAL BRUSSELS EN AIR #JOIN THE FAM

Crea / News

9 op 10 vrouwen is ooit slachtoffer geweest van ongewenste intimiteiten of seksueel geweld. Misschien ben je dan zelf wel geen dader of slachtoffer, de kans bestaat wel dat je ooit tot een andere groep zult behoren, die van de getuigen.

In het kader van hun nieuwe sensibiliseringscampagne willen Equal Brussels en Air een nieuwe statistiek creëren: voor elke 9 op 10 vrouwen die worden lastiggevallen, moeten 9 op 10 vrouwen geholpen worden. Omdat je dit soort doelstelling natuurlijk niet op je eentje kan bereiken, nodigt de nieuwe campagne alle Brusselaars uit om zich aan te sluiten bij de « FAM », een term die afkomstig is uit de urban dictionary en staat voor « de familie ». De FAM is een waakzame en zorgzame familie van getuigen die indien nodig in actie komt. Want dat is hun regel nr. 1: als je getuige bent, kom je tussenbeide.

Tussenbeide komen, oké, maar hoe? Elk lid van de FAM wordt uitgenodigd om de « regel van de 5 D’s » toe te passen: Distract, Delegate, Document, Direct en Dialogue. Deze methode, die al gekend is door de ingewijden, werd door Equal Brussels en Air gedeclineerd in een reeks gouden vuistregels die samen de erecode vormen van de FAM. Regel nr. 2: gebruik je verbeelding om de aandacht van de dader af te leiden. Regel nr. 3: Als je niet kan helpen, film dan wat er gebeurt. Regel nr. 19: als je iemand ziet die wordt lastiggevallen, doe dan alsof je met hem/haar bevriend bent. Deze en tal van andere tips worden in de campagnefilm uitgelegd door de eerste leden van de FAM. Ze worden ook overal in Brussel uitgehangen om leden aan te moedigen en te begeleiden.

Om hun doel te bereiken, leggen ook Equal Brussels en Air zichzelf enkele regels op.

Regel nr. 1: zoveel mogelijk kanalen inzetten om efficiënt met de doelgroep te kunnen communiceren. Campagnefilm, affiches, sociale media, influencers, landing page… Alle mogelijke kanalen worden ingeschakeld met één enkel doel voor ogen: de FAM zo groot mogelijk maken. Want met hoe meer we zijn, hoe meer ogen we kunnen openen.

Regel nr. 2: je creativiteit gebruiken. In veel gevallen zijn straten verlaten en zijn de slachtoffers alleen. De laatste jaren hebben talrijke steden in verschillende oplossingen geïnvesteerd, zoals apps van het type « the sorority » of noodknoppen die in risicogevoelige openbare ruimtes worden geplaatst. Deze oplossingen hebben reeds hun nut getoond, maar ze hebben ook hun beperkingen. Equal Brussels en Air hebben daarom beslist om te investeren in de duizenden noodknoppen die zich al in de steden bevinden: deurbellen! Equal Brussels en Air bezorgen de Brusselaars stickers in de vorm van alle mogelijke Brusselse deurbellen, waardoor elke deurbel als het ware een potentiële noodknop wordt. Een mooie manier om aan slachtoffers te tonen dat ze nooit alleen zijn en om daders duidelijk te maken dat de FAM waakt, ook als ze niet aanwezig is.

Regel nr. 3: de dingen groots aanpakken. De stickers geven niet alleen licht in het duister, ze werden gedrukt op meer dan 157.000 exemplaren. De twee eerste bevinden zich aan het Flageyplein 18 en aan de Terhulpsesteenweg 185, de respectievelijke zetels van Equal Brussels en Air. De 156.998 overige - meer dan genoeg om Brussel op grote schaal te verlichten - zijn voor jullie. Bestel jouw sticker op jointhefam.brussels.

Credits

Client : Equal Brussels -  Safe Brussels

Contact : Grégory Noël, Pieter-Jan Buyst, Mélanie Scherding

Agency : Air Brussels

CD : Air Creative Council

Creation : Arnaud Bailly, Edouard Coune, Anouk Lemm, Maxime Dereeper, Marie Paris, Marc Richard Vander Heyden

Strategy : Michelle Defooz

Design : Aurélie Prestigiacomo, Chantal Gillet

Motion design : Boris Delire

Account Manager : Laurie Parres-Albert

Account Executive : Anastasia Bousson

TV producer : Bérengère Lurquin

Production : Tornade production

Réalisation : Dozen / Pablo Crutzen & Benoit Do Quang

Directrice de production : Nina De Taeye

VFX : Julien Mercier - Sound design : Diego Wunsh