Erwin Jansen: “Van de juiste cultuur krijg je veel loyaliteit terug”

Communication / Marketing / News

De Voices of our Industry-studie van Creative Belgium wijst enkele zere plekken aan, maar geeft ook mogelijke oplossingen. De wake-up call is dus niet vrijblijvend en dat is een goede zaak. Vandaag gaan we in op de aspecten retention (het behoud van werknemers) en learning & development. We polsten bij Erwin Jansen, ceo van Wunderman Thompson, hoe men daar omgaat met dit aspect van het personeelsbeleid.

Twee derde (68%) van de werknemers van Belgische bureaus geven aan gelukkig te zijn in de sector. Het merendeel heeft zelfs een lange termijn carrière voor ogen en plant om minstens vijf jaar te blijven. En toch kan het beter, want mensen die in de Belgische creatieve industrie werken ervaren volgens de studie veel stress. Te veel stress. Zo geeft maar liefst 73% van de respondenten zich vaak gespannen te voelen op het werk. De nadelen daarvan zijn duidelijk: het leidt tot een gebrek aan creativiteit op de werkvloer en kan voor de persoon in kwestie ergere gevolgen hebben, zoals een burn-out of andere mentale gezondheidsproblemen. Een gebrek aan een gezond evenwicht tussen werk en privé zou hier de drijfveer van zijn. Die work-life balans verbeteren en flexibel werken mogelijk maken, zullen een belangrijke rol spelen bij het aanpakken van deze problemen. Nog een inzicht uit de studie? Er is meer dan ooit nood aan training en mentoring op de werkvloer. In de creatieve sector is vooral vraag naar training in technische en digitale skills (51%), gevolgd door leadership skills (44%) en pitching skills (42%). Twee derde van de respondenten gaf ook aan nog nooit een mentor te hebben gehad en drie op de vijf weet niet wat er van hen verwacht wordt om een promotie te krijgen.

Erwin Jansen Gio Canini, de ceo's van Wunderman Thompson.

Voor en door mensen

Wunderman Thompson zet alvast enkele belangrijke stappen en kiest bewust voor een benadering met een hoog people-component. “Alhoewel dat wij allemaal vinden dat jobs in de creatieve communicatiesector de interessantste en plezantste van de hele wereld zijn, geeft deze bevraging aan dat we als werkgever en als werkplek op vele parameters niet echt beter of slechter doen dan vele andere industrieën,” klinkt het bij Erwin Jansen. “Bij WT willen een bedrijf voor en door de mensen zijn en focussen we aanzienlijk op dat people-component, gaande van retentiecijfers, investeringen in training & opleiding, successieplanning, welzijn en geluk van medewerkers, etc. Omdat hoe eenvoudig het ook moge klinken, dit is een mensen-mensenbusiness; wij hebben geen robots of lopende banden of weet ik wat meer. En aangezien mensen kiezen voor mensen, draait alles om de juiste mens op de juiste plaats, mensen die de neuzen in dezelfde richting hebben staan en zelf de waarden (purpose) uitstralen en uitdragen.” Om dat in goede banen te leiden, hanteert het bureau een 360°-benadering. Daarbij wordt gewerkt rond zes facetten, waaronder ook cultuur, learning & development, career path en leadership. “Het is onze taak om ervoor te zorgen dat die facetten in balans zijn en ook transparant gecommuniceerd zijn.”

Op het vlak van welzijn wordt er binnen Wunderman Thompson bewust niet over work-life balance, maar over work-private balance gesproken. “Werk is voor de meeste mensen een groot en integraal onderdeel van hun leven, en het is de taak van ons allen om de zorgen die mensen in hun privé ervaren en mee naar het werk brengen te kanaliseren,” verduidelijkt Erwin Jansen. “En idem ditto ervoor te zorgen dat de issues van het werk zo weinig mogelijk meegenomen worden naar de privé.”  Werknemers kunnen er daarom meer dan flexibel werken: “We bieden de mogelijkheid om van thuis te werken, extra vakantie te nemen, parttime te werken,… Whatever suits you. En waar vroeger werken na de uren, inclusief nachten en weekends eerder de regel waren, is dat nu een zeer hoge uitzondering. Uren kloppen wil zeggen dat jij als werknemer en wij als werkgever ergens niet goed bezig zijn.”

Bovendien werkt het bureau volop aan een intern traject rond het welzijn van zijn medewerkers. “Er zijn al veel mogelijkheden extern bij bijvoorbeeld een burn out of andere mental health issues, maar we zijn nu ook aan het werken aan een integraal traject, van 1 op 1 coaching via mindfullness tot groepssessies yoga etc,” aldus Jansen. “Waar we dus tot recent grotendeels aandacht hadden voor remedie zetten we nu meer in op preventie. Zo zorgen we voor een duidelijke stress management strategie, die we momenteel aan het omzetten naar volledig transparante info op ons intranet. Key daarin is dat we in onze cultuur willen duidelijk maken dat iedereen in zijn leven wel eens voor kleinere en grotere uitdagingen zal komen te staan, en het is onze rol als werkgever om mensen daarin te begeleiden.”

Life long learning 

Wat betreft opleiding en training ziet Erwin Jansen life long learning, getriggerd door onder andere technologie, als een enorme noodzaak. “Daarom investeren we veel tijd en centen in zowel hard skills (zoals data science, marketing cloud of voice) als soft skills (zoals presentatie technieken of negotiation skills). Wie hier begint, krijgt toegang tot een e-learning portaal met bijna 850 cursussen en trainingen voor de hand. Dit jaar starten we zelfs met reversed mentoring. Ervaren managers kunnen zo een aantal skills leren van de jongere generatie.” Extern kunnen er ook langere opleidingen gevolgd worden binnen de Wunderman University - het voordeel van in een netwerk te zitten. En dan zijn er nog de talent exchange programma’s, waarbij werknemers een aantal weken kunnen werken in een zusterbureau in het buitenland. “Hoe meer je mensen laat bijleren, hoe slimmer dit bureau zal worden,” besluit Jansen enthousiast. “Van de juiste cultuur krijgt je uiteindelijk veel liefde en een grote portie loyaliteit terug van je medewerkers.”