Euromelanoma roept Belgen op tot zonbescherming

Maandag 8 mei begint de jaarlijkse preventieweek van Euromelanoma, waarbij je je gratis kan laten controleren op huidkanker. De campagne “Je hebt maar één huid. Bescherm ze” wil mensen bewustmaken van de risico’s van de zon. Want hoewel ruim 9 op de 10 Belgen de gevaren kennen, beschermt amper 6% zich het hele jaar. Daarmee scoren we nog slechter dan de gemiddelde Europeaan.
De campagne van Euromelanoma, het netwerk van Europese dermatologen, focust dit jaar op UV-beschermend textiel. Naast de klassieke oproep tot zonbescherming, adviseren dermatologen een regelmatige zelfcontrole en bij de minste twijfel een professioneel advies. Dit jaar loopt de preventieweek van 8 tot 12 mei.
« Huidkanker is de meest voorkomende vorm van kanker in Europa, » vertelt dermatoloog Thomas Maselis, voorzitter Euromelanoma België. « Ook in ons land, met 35.000 nieuwe gevallen per jaar. Het belang van primaire preventie, waarbij je onnodige UV-blootstelling vermijdt en je huid fatsoenlijk beschermt, is niet te onderschatten. Daarnaast zetten we in op secundaire preventie en vragen we om de huid regelmatig te controleren. Twijfel je, win dan altijd professioneel advies in. »
Een raad die Jolien Durwael (29 jaar), conversation manager bij Studio Brussel, alvast opvolgde. « Ik ben voorlopig weer helemaal gezond verklaard, maar herinner mij nog goed de dag dat ik de diagnose kreeg: huidkanker. Het kan echt iedereen treffen, en net daarom is het belangrijk om je kop niet in het zand te steken als je je zorgen maakt. Want huidkanker is te genezen en een vroegtijdige diagnose kan je leven redden. »
Je huid fatsoenlijk beschermen, doe je zo: onnodige UV-blootstelling vermijden, zonnecrème gebruiken en een zonnebril of beschermende kledij dragen. Wat dat laatste betreft, zijn Belgen heel laks: 7% draagt beschermende kleding, terwijl het gemiddelde voor Europa 16% bedraagt. Amper 6% van de Belgen beschermt zich het hele jaar, terwijl 93% wel degelijk de gevaren van te veel zon kent. Dat blijkt uit onderzoek naar het zonbeschermingsgedrag van de Europeanen.
Centraal in de campagne staat de website www.euromelanoma.org, waar je alle informatie kan vinden over hoe huidkanker voorkomen en vroegtijdig herkennen.
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]