Facebook en Google lanceren factcheckingplatform

In samenwerking met verschillende Franse mediabedrijven - waaronder Le Monde, France Télévisions, Libération en AFP - gaan Google en Facebook in Frankrijk de strijd aan met valse berichtgeving.
Zo lanceert Google in samenwerking met 16 Franse media een soort factchecking platform, genaamd Chrosscheck. Daarmee kunnen internetgebruikers een vraag stellen, waarop ze vervolgens een vertrouwbaar antwoord krijgen van die media. Facebook lanceert hetzelfde platform. Op die manier kunnen gebruikers van het sociale netwerk foutieve inhoud en twijfelachtige links signaleren. 8 verschillende Frans media (AFP, BFMTV, L’Express, France Médias Monde, France Télévisions, Libération, Le Monde en 20 Minutes) zullen de informatie controleren. Waar nodig zal Facebook dan een waarschuwing uitzenden in de newsfeed en zal het het gesignaleerde news uit haar feed halen.
Ook in Duitsland worden er stappen gezet richting dit nieuwe factchecking platform. In ons land legde Paris Match een oor te luisteren bij Catherine Anciaux van lapresse.be, de alliantie van de Belgische nieuwsmedia, en daar weten ze op dit ogenblik nog niets. « Maar er zou over gediscussieerd kunnen worden, » zegt ze voorzichtig aan Paris Match.
PR account manager - Wavemakers
Welkom bij Wavemakers Bij Wavemakers hebben we een passie voor baanbrekende PR en […]
Hoofd Communicatie - UGent
Context Ben jij een ervaren communicatieprofessional met een strategische visie en sterke leiderschapskwaliteiten? […]
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]