Facebook lanceert Facebook Shops

Facebook wil ondernemingen beter ondersteunen in de verkoop van hun producten en diensten en zet daarom een belangrijke stap op het gebied van e-commerce. Met ‘Facebook Shops’ lanceert het bedrijf een nieuw initiatief waarmee (kleine en grote) bedrijven hun producten in de kijker kunnen zetten.. Dit is een een eerste stap binnen de visie van Facebook om online shopping op Facebook en Instagram te vergemakkelijken. Facebook hoopt zo bovendien extra ondersteuning te bieden tijdens de coronacrisis, waarbij het belang van digitale aanwezigheid van bedrijven extra werd benadrukt.
Volgens Facebook is Facebook Shops een van de belangrijkste stappen die ze tot nu toe zetten op het gebied van e-commerce. De tool maakt het voor bedrijven mogelijk om gratis en eenvoudig een online omgeving te creëren die toegankelijk is voor klanten op zowel Facebook als Instagram. Bedrijven kunnen zelf de producten kiezen die ze in hun catalogus in Facebook Shop willen zetten en de look and feel aanpassen door middel van een coverafbeelding en accentkleuren die aansluiten op hun merkidentiteit.

Facebook Shops
Shoppers kunnen Facebook Shops vinden op de Facebook-pagina of het Instagram-profiel van een bedrijf, of ze ontdekken via Stories of advertenties. Ze kunnen tevens gemakkelijk swipen door de volledige collectie producten, producten bewaren die hen interesseren en eenvoudig tot een aankoop overgaan.
Coronacrisis
Heel wat (kleine) ondernemingen vonden zich de afgelopen weken heruit via sociale media om hun producten en diensten te kunnen blijven leveren en daardoor een hoofd te bieden aan de crisis. Facebook besloot daarom eerder al om kmo’s te ondersteunen met behulp van verschillende initiatieven, zoals fundraisers, stickers en gift cards. Met Facebook Shops mikt Facebook op deze bedrijven.
Facebook Shops wordt vanaf 19 mei uitgerold en is de komende maanden wereldwijd beschikbaar. De komende maanden zullen zowel bestaande als nieuwe winkelgerelateerde tools van Facebook aan de Shops-ruimte gekoppeld worden. Zo plant Facebook om de Shop-beleving uit te breiden met manieren om verkopers live te raadplegen voor advies en “spaarpunten” te verzamelen bij handelaars waar je vaak shopt. Een volledig overzicht wordt hieronder gegeven.
- Instagram Shop: Een nieuwe plek om producten en merken te ontdekken. Deze zomer, beginnend in de VS, introducereert het bedrijf Instagram Shop, een nieuwe manier om producten te ontdekken en te kopen waar je van houdt in Instagram Explore.
- Live Shopping Features: Mensen gebruiken al jaren live video’s binnen de apps van Facebook om producten te tonen, van schoenenwinkels die nieuwe sneakers aankondigen tot influencers die verschillende lippenstiften uitproberen. Binnenkort kunnen bedrijven, merken en producenten producten uit hun Facebook Shop of catalogus taggen voordat ze live gaan en die producten worden vervolgens onderaan de video getoond, zodat mensen gemakkelijk op de producten kunnen klikken om zich beter informeren of deze te kopen.
- Loyaliteitsprogramma’s koppelen aan je Facebook-account: Facebook test ook manieren om het gemakkelijker te maken opdat klanten “beloningen” kunnen verdienen bij bedrijven. Ondernemers kunnen zo loyaliteitsprogramma’s, zoals het puntenprogramma in een lokale bloemenwinkel, koppelen aan hun Facebook-account.
- Werken met partners: Facebook werkt nauwer samen met partners zoals Shopify, BigCommerce, Woo, Channel Advisor, CedCommerce, Cafe24, Tienda Nube en Feedonomics om kleine bedrijven de ondersteuning te geven die ze nodig hebben.
Live Shopping Features
PR account manager - Wavemakers
Welkom bij Wavemakers Bij Wavemakers hebben we een passie voor baanbrekende PR en […]
Hoofd Communicatie - UGent
Context Ben jij een ervaren communicatieprofessional met een strategische visie en sterke leiderschapskwaliteiten? […]
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]