Facebook wil export bevorderen

Facebook

Innovation / Media / News

FacebookAlmaar meer Belgische kmo’s zetten in op Facebook om nieuwe klanten in het buitenland te bereiken. Ze gebruiken dat medium om, nadat ze decennialang alleen in hun eigen streek producten of diensten verkochten, nu veel sneller buiten de landsgrenzen door te breken. Uit de statistieken van Facebook blijkt dat er wereldwijd meer dan 61 miljoen mensen verbonden zijn met een bedrijf in België. 78% van de Belgen op Facebook is verbonden met een bedrijf in het buitenland. Het gaat vooral om bedrijven uit Frankrijk, Nederland, de Verenigde Staten, Duitsland, en het Verenigd Koninkrijk.

Krôme, een Brusselse kmo die hairextensions verkoopt, is een goed voorbeeld van een Belgisch bedrijf dat slim inzet op Facebook en daardoor ook in het buitenland zijn ambities kan waarmaken. Drie jonge vrouwen hebben de zaak in 2014 opgericht met als doel om hun producten ook in Afrika aan de man te brengen. Ze gebruikten Facebook om marktonderzoek te doen, hun producten op verschillende markten te testen en een exportstrategie te ontwikkelen. “We hebben de ambitie om ons merk en onze producten naar het buitenland te exporteren en om de komende jaren voet aan grond te krijgen in Afrika. Dankzij de communicatiemiddelen en gepersonaliseerde campagnes van Facebook, zijn we erin geslaagd om klanten in verschillende Afrikaanse landen te vinden," zegt Emilie Ouedraogo, mede-eigenaar Krôme.

Voor kleine bedrijven is het vaak een grote uitdaging om nieuwe klanten te vinden in andere landen. Facebook lanceert vandaag wereldwijd twee nieuwe tools waarmee het voor kmo’s makkelijker wordt om in contact te komen met potentiële buitenlandse klanten. Met de tool International lookalikes kunnen bedrijven nieuwe klanten in nieuwe landen bereiken die waarschijnlijk interesse hebben in hun bedrijf, omdat ze vergelijkbaar zijn met de klanten die ze nu al hebben. Het gaat om een nieuwe functie van de Lookalike Audiences tool. Worldwide/Global Region targeting zal bedrijven helpen om een globale campagne op te zetten en om wereldwijd nieuwe klanten vinden. Adverteerders die het aantal acties op hun website willen verhogen, of willen dat meer mensen een app installeren of gebruiken, kunnen bepaalde advertenties wereldwijd tonen, of specifieke regio’s in de wereld selecteren. Facebook zal hun advertenties in die regio’s laten zien.

Facebook export