FamousGrey innovatief met hoofdtelefoons in internationale activatie Schweppes

4schools / Crea / News

Net voor het jaareinde lanceerde Schweppes Global een campagne om hun platform “Born Social” kracht bij te zetten. Ze gebruikten hoofdtelefoons, die mensen vooral gebruiken om zich te isoleren van de anderen, als een manier om sociaal contact te stimuleren. Daarvoor werden hoofdtelefoons omgevormd tot een auditieve GPS, waarbij een 360°-surroundbelevening van de muziek je leidde naar een privéconcert van de Zuid-Afrikaanse superster Daliwonga. De bedenkers van dat idee zijn de mensen van FamousGrey. Hun idee werd gekozen en uitgevoerd in een samenwerking tussen Open X, Grey en FamousGrey

Volgens een enquête van het muzieklifestylemerk Sol Republic geeft 73 procent van de mensen toe dat ze hoofdtelefoons dragen om sociale interacties te vermijden, waardoor ze effectief worden afgeschermd van de buitenwereld.  Als merk moedigt Schweppes mensen echter aan om te leven zoals ze geboren zijn: sociaal. In samenwerking met Amapiano-artiest Daliwonga verstoorden ze op 29 december 2023 een livestream van zijn huidige hit om fans uit te nodigen de IRL-versie te ervaren tijdens een concert.

Met behulp van een geavanceerd 3D-geluidslandschap veranderden fans hun hoofdtelefoons in een navigatiesysteem om hen naar de geheime locatie te leiden door het nummer "Howa You" van Daliwonga te volgen. Dankzij ruimtelijk geluid en de ingebouwde GPS van hun smartphone detecteerde de app precies waar mensen waren en in welke richting ze gingen. Door het geluid te volgen: naar links, rechts, vooruit of achteruit, werd de muziek luider naarmate de fans van Daliwonga dichter bij de locatie in het stadscentrum van Kaapstad, Zuid-Afrika, kwamen. 

"Schweppes wil het belang van samenkomen in het echte leven benadrukken. Het idee is om een van die momenten - het eindeloos scrollen op schermen - te verstoren en mensen aan te moedigen de vreugde van echte sociale interactie te herontdekken in plaats van op hun telefoons," zegt Pietro Pio Cirsone, global creative strategy director bij The Coca-Cola Company.

https://soundcloud.com/famousbrussels/schweppes-bornsocial-radio-30-mix01-opt2-spatial-vo

WPP Open X (geleid door Grey Global) vertrouwde op FamousGrey als partner. Zowel het creatieve concept als de creatieve uitwerking van elke deliverable werden door FamousGrey verzorgd. Dat omvatte de visuele identiteit van de campagne, radio, de technologie en UX van de app, sociale media en de volledige aankleding van het evenement inclusief de motion design on stage. De collega's van FamousGrey waren zelf ook drie dagen ter plaatse in Zuid-Afrika voor de opvolging van de shoot en de technologie.  

 "Ik ben blij dat het netwerk ons inzet voor internationale​ campagnes. Dat bewijs dat we onze ideeën altijd maatschappelijk relevant maken op de snijlijn van merk, menselijk inzicht en technologie," voegt ECD Peter Ampe toe.

 

Credits

​Client: The Coca Cola Company – Schweppes 

​Agency: FamousGrey & OpenX (grey), Grey New York, Grey South Africa

Chief Creative Officer: Peter Ampe, Thiago Cruz 
​Global Executive Creative Director: Hope Nardini 
​Global Chief Creative Officer: Gabriel Schmitt 
​Art Director: Yana Gestels 
​Copywriters: Diederick Jeangout, Zoé De Priester 

​Global Executive Account Director: Brian Weston 
​Account Director: Olivia Naudts 
​Global head of CX: David Toussaint 
​Global Strategy Director: Raig Adolfo 

Tech lead: Arno Van Biesen 
​Digital production: Subversve 
​Social Media Manager: Laureen Delbauche 

​Creative Director Design: Juliano Domingues 
​Brand designer: Elsa Gervais 
​Motion designer: Sacha Lempereur 

​Production: Grey South Africa & One-Eyed Jack
​Business Director: Talita Myburg  
​Sound design: Yessian Music, Mathieu Savenay
​Director: AVA
​Editor: Sven Vanhee
​Photographer: Gidion Felix

PR manager: Astrid Jacobs