FamousGrey is instaverliefd

Crea / News

instaverliefd KOTK FamousGreyRoken minder cool maken bij jongeren, zonder belerend over te komen, hoe doe je dat? Met deze vraag kwam Kom op tegen Kanker aankloppen bij FamousGrey. Hun antwoord? Bereik jongeren in hun leefwereld, met mensen waar ze naar opkijken en een verhaal dat hen boeit. Op die manier ontstond het idee voor de eerste Vlaamse fictiereeks op Instagram: 'Instaverliefd'. Vanaf 19 maart kan iedereen via Instagramstories de verhalen van Nora, Floor, Louis en Lars volgen. De communicatiecampagne rond de reeks wordt ook verzorgd door FamousGreyFamousGrey en Kom op tegen Kanker wisten al snel de juiste partners te vinden voor de uitwerking van deze Europese primeur: Eyeworks stond in voor het scenario en de productie van de reeks en Eén en de Vlaamse overheid zetten ook hun schouders mee onder het project. 

instaverliefd KOTK FamousGrey

Instaverliefd heeft als doel jongeren weg te houden van de sigaret. Om deze doelgroep te bereiken koos FamousGrey Instagram als kanaal om de boodschap over te brengen. Senne Dehandschutter en Brecht De Groot van Eyeworks schreven vervolgens het scenario uit waarin Nora, Floor, Louis en Lars op zoek gaan naar der liefde. Deze jongeren zijn het beu dat niemand hen ziet staan. Een datingspel moet soelaas brengen. De regels zijn simpel: zo veel mogelijk dates fiksen in zo weinig mogelijk tijd. Voor sommige dates krijg je bonuspunten, voor andere minpunten. Wie rookt tijdens een date krijgt bijvoorbeeld minpunten. Om de onderliggende boodschap over te brengen delen de acteurs ook inzichten over de schadelijke effecten van roken. Vanaf 19 maart zal de reeks gedurende zes weken te volgen zijn via de Instagramstories van @Instaverliefd, deze verdwijnen na 24 uur. Elke week worden alle fragmenten gebundeld tot één lange video op Instagram TV die langer beschikbaar blijft.
Om voldoende bereik te creëren voor de Instagramreeks en om de boodschap effectief tot bij de jongeren te brengen werd de cast opgesteld uit influencers waar ze naar opkijken. Sarah Mouhamou (Floor), Naomi Janssens (Nora) en Thijs Antonneau (Louis), alle drie bekend van Ketnet, spelen de hoofdrollen. Rayan Aghassaiy, de man achter het YouTubekanaal "UnaGize" met meer dan  325.000 volgers, debuteert als Lars.  Hun influencerstatus bij jongeren zorgt ervoor dat de @instaverliefd account organisch kan groeien en de doelgroep hun weg vindt naar de pagina. Daarnaast ontwikkelde FamousGrey ook het logo, de affiches en extra visueel materiaal. De affiches zijn sinds 11 maart te zien in middelbare scholen verspreid over heel Vlaanderen.

Credits
Client: Kom op tegen Kanker
Client contacts: Marc Michils, Marina Van Den Nouweland, Anke Berckmans
Agency: FamousGrey
Excecutive CD: Peter Ampe
Scriptwriters : Senne Dehandschutter, Brecht De Groot
Creative Team:  Vivienne Mak, Manon Penné
Account Director : Jef Leysen
Project leader: Cato Samyn, Lies Bernaer
Digital producer : Joachim François
PR Manager: Kathy Van Looy, Eline Vervloet, Laure Vandeghinste
Design: Aldija Bessalah
DTP : Franco Scaramuzza
Social media manager : Jonas Sprengers, Stephany Van Cranenbroek
Connection planner : Floris Adriaenssens
Editor : Sven Vanhee
Production director: Emily Rammant
Production Company : Eyeworks
Producer: Nathalie Van Schelvergem, Peter Bouckaert
Director : Senne Dehandschutter
Scriptwriter : Senne Dehandschutter, Brecht De Groot
Post-production: Eyeworksinstaverliefd KOTK FamousGrey