Fans en energie

Media / News

Aan mijn rechterhand: Angèle, digital native die de sociale media tot in de puntjes hanteert om over zichzelf en haar kunst te praten. Aan mijn linkerhand: een andere generatie, Indochine en Simple Minds, sterren uit de jaren 80 die vooral tot het jaar 2000 populair waren. Een comeback maakten ze wel, dankzij digitale en directe communicatie met hun fans. - Frédéric Vandecasserie 

Als we het hebben over muzikanten die het gros van hun populariteit te danken hebben aan digitale communcitie, is Angèle een waardig voorbeeld. Zij werd vooral bekend met het verspreiden, al was het heel verzorgd en gecontroleerd, van haar muziek, foto’s en clips via sociale media! Netjes georkestreerd door middel van teasers en zonder leger van PR-mensen achter haar, wat wel het geval zou geweest zijn mocht ze die exposure gezocht hebben op de traditionele media. Het resultaat: uitverkochte concerten nog voor de ‘fysieke’ release van haar eerste album ‘Brol’. Die werd vervolgens zo veel verkocht (meer dan 300.000 verkochte exemplaren, zowel fysiek als via streaming) dat weinig artiesten het haar nadoen met hun eerste plaat.

“Dankzij het internet bleef ik niet vasthangen aan die ‘sensuele’ rol die sommige media me wilden opleggen,” verduidelijkt ze. “Vanuit dat oogpunt is mijn digitale communicatie een dubbel succes, zowel artistiek als persoonlijk. Ik ben erin geslaagd om mijn persoonlijkheid te laten zien en begrijpen en tegelijkertijd door te breken. Wat met enkel berichten in de traditionele media misschien niet zo eenvoudig was geweest. Nu communiceer ik over wat ik wil en wanneer ik dat wil en onderhoud ik ook nog eens een enorme fanbase.”

[...] Meer weten? Het volledige artikel leest u in uw PUB luxe-editie. En dan is er nog onze PUB Luxury Experience... 

Foto @goledzinowski