Ferm en Kunstmaan | Accenture Interactive laten Vlaanderen Appelbabbelen

Crea / News

Het Nationaal Geluksonderzoek van de UGent en diverse signalen uit alle lagen van samenleving tonen aan dat de coronacrisis fel inhakt op ons mentaal welzijn. Maar liefst 78% van de 18 tot 34-jarigen voelt zich eenzaam vandaag. En wie eenzaam is, maakt veel meer kans om ongelukkig te zijn. Daarom lanceert Ferm een nieuw en heel toegankelijke ritueel: de Appelbabbel.

Appelbabbelen is een appeltje de tijd nemen voor elkaar. Met dit initiatief breekt Ferm, de Vlaamse vrouwenbeweging en dienstverlener, een lans voor meer tijd en aandacht voor elkaar. Hoognodig want de dagelijkse ratrace, en nu ook corona, stellen ons gemoed stevig op de proef. “Appelbabbels kunnen bijdragen tot meer geluk, verbinding en warme buurten,” zegt Monique de Dobbeleer, directeur van Ferm. “Een appel is niet alleen de vaste waarde in onze fruitmand. Een appel is ook een tijdsmaat, laten we voortaan regelmatig een appeltje de tijd voor elkaar nemen.”

Voormalige tennisspeelster Sabine Appelmans probeerde op 29 januari 2021 als allereerste een Appelbabbel uit op het erf van fruitteler Karel Vaes in Hoepertingen. En dat is niet toevallig. Appels, en ander fruit van eigen bodem, spelen een centrale rol in dit initiatief. Dankzij de passie van de Vlaamse fruittelers is er altijd een gevarieerd aanbod van de hoogste kwaliteit. De Appelbabbel zorgt dus ook voor een stukje verbinding met onze lokale fruittelers.

“We willen Vlamingen verbinden door samen een appel te schillen en ondertussen gewoon eens met elkaar te babbelen. Als het kan liefst met een lokaal geteelde appel om de lokale fruitteler te steunen,” zegt Bout Holtof, creatief directeur van Kunstmaan | Accenture Interactive. “Zo komen we een beetje tegemoet aan waar we vandaag allemaal op zoek naar zijn: kleine gelukjes en sociale warmte. Daar kunnen we als agentschap dat het leven van mensen beter wil maken, alleen maar trots op zijn.”

Op het digitale platform appelbabbel.be werden appelbabbelactiviteiten en weetjes verzameld. Genoeg om een heel jaar te vullen zoals bloesemtochten, cultuur in de boomgaard, activiteiten met appels in scholen en bedrijven, in de kinderopvang en in de zorg. En op vrijdag 6 februari vond de Nationale Appelbabbelbak plaats: een appeltaart bakken en delen met een buur, vriend, kennis of verwant.

Credits
Client name: Ferm
Agency: Kunstmaan | Accenture Interactive
Creative team: Cato Decoster, Melissa Pulinx
Creative Director: Bout Holtof
Strategy: Dominique Poncin
Account team: Hanne Ceulaers, Flup Coppens, Erine Brems