Fietsersbond en Publicis Groupe herlanceren Bike to Work

Crea / News

Bike to Work, een project van de Fietsersbond, krijgt een make-over. Publicis Groupe herwerkte de volledige website en creëerde een app voor ‘Bike to Work’. Het doel? Dit ecologische initiatief, dat in 2019 een CO2-besparing van 1630 ton opleverde, digitaal te wapenen voor de toekomst.

User Experience en User Interface waren de sleutelwoorden bij de start van dit avontuur. Het ging er niet om het concept te veranderen, maar om de interfaces te verbeteren zodat zowel werknemers als werkgevers beter geholpen worden. Hoe? Door het project aantrekkelijker en toegankelijker te maken via een nieuwe website en via de lancering van een geofencing- en navigatie-app voor fietsers die vanaf maart in heel België beschikbaar zal zijn.

Dankzij de verschillende functionaliteiten die werden ontwikkeld hoeft de werknemer alleen nog maar op de fiets te stappen. De applicatie stelt immers routes voor die zijn aangepast aan de fiets. Daarnaast zal de app door geolokalisatie in staat zijn om het punt van vertrek en aankomst te herkennen zonder dat de gebruiker hoeft in te loggen. Wanneer de werknemer de tracker activeert, krijgt hij of zij bovendien een extra ‘Bike Coin’. Hij zal ook in staat zijn om probleemlocaties te melden, zodat andere gebruikers meteen op de hoogte worden gebracht.

De mogelijkheid om een gepersonaliseerde kalender te creëren (met een overzicht van de uitdagingen of de dagen waarop de werknemer zijn fiets nam), de loterij (digitale loterij waarmee je Decathlon-cadeaubonnen of zelfs een weekend in de Ardennen in de wacht kan slepen) en de ergonomische voorstelling van de Bike Coins zijn bedoeld om meer werknemers te motiveren om naar hun werkplek te fietsen.

Credits
UI Designer: Thomas Van Der Vennet
UX Designer: Marine Van Houtte, Jeremy Thomas
Technical support: Guillaume Mortier
Digital Account team: Victor Mary, Catherine Schadeck
Digital Project Manager: Deborah Kawa, Stefaan Tiepermann, David Calvete, Hugo Langlet