Fledge vraagt einde lockdown voor dieren in gevangenschap

Voor miljoenen mensen ter wereld betekende de lockdown tijdens de globale coronapandemie een maandenlang isolement, in het teken om de publieke gezondheid te vrijwaren. Al staat onze tijdelijke quarantaine in sterk contrast met dat van miljarden dieren die hun hele leven in lockdown zitten: de dieren in gevangenschap binnen de industriële landbouw, laboratoria, mariene parken, particuliere dierentuinen, bontkwekerij en circussen. Het zijn dieren die hun leven spenderen in kooien, kratten of bassins waar ze lijden onder extreme vormen van opsluiting en het monotone karakter van hun bestaan. Ze zijn het slachtoffer van onze eetpatronen, modekeuzes, wetenschappelijke experimenten en entertainment.
Belgisch productiehuis Fledge creëerde een krachtige online film voor de Humane Society International (HSI) die de kijker tot nadenken stemt. De film werd geschreven en geregisseerd door Maria Leon binnen Fledge’s interne scriptwriting departement ‘Format’. Met een aangrijpende voice-over door Schotse acteur Ewan Black en een meeslepende soundtrack door Belgische band Svínhunder doet de 120-seconde lange film ‘End The Lockdown for Animals’ de kijker reflecteren over z’n eigen gevoelens van frustratie en isolement tijdens de lockdown, in de hoop zo empathie op te wekken voor de miljarden uitgebuite dieren in gevangenschap.
“Als filmmaker is je belangrijkste taak om je publiek een gevoel, boodschap of idee mee te geven. Deze ongekende en globale ervaring van in quarantaine te moeten leven heeft mensen de ogen geopend van het belang van vrijheid en mentale gezondheid,” vertelt Maria Leon. “Het gaf ons als filmmakers een unieke opportuniteit om de parallelle verhaallijn tussen mens in isolement en dier in gevangenschap te vertellen. We hopen dat we een nieuwe blik hebben kunnen werpen op een onderbesproken problematiek, en dat deze film een katalysator kan zijn voor positieve veranderingen.”
Nu verschillende delen in de wereld stelselmatig het leven beginnen te hervatten na strikte quarantainemaatregelen, lanceerden HSI filialen rondom de wereld de film gezamenlijk op 4 oktober, op Werelddierendag. Dat zijn de Verenigde Staten, Canada, India, Nepal, Sri Lanka, Zuid-Korea, Vietnam, Mexico, Zuid-Afrika, het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland, Brazilië, Costa Rica, El Salvador, Honduras & Guatemala.
“Een hele industrie is opgebouwd rond het lijden van dieren – van legkippen die in zodanig kleine kooien leven dat ze niet eens hun vleugels kunnen strekken, tot vossen en wasberen die gek worden door de monotonie van hun bestaan op bontkwekerijen, en miljoenen primaten, honden en knaagdieren die gebruikt worden als experiment in laboratoria. Maar het hoeft allemaal niet zo te zijn,” zegt Anna Frostic, senior vice-president of programs and policy bij Humane Society International. “Als maatschappij hebben we het potentieel om de wereld een eerlijkere en vriendelijkere plek te maken voor dieren. Simpelweg door bepaalde keuzes te maken binnen onze levensstijl die geen dierenleed veroorzaken en door wetten door te voeren die dieren beschermen van extreme vormen van opsluiting. COVID-19 moet een cruciaal moment worden van verandering voor de manier waarop we omgaan met alle levende wezens rondom ons.”
Als deel van de campagne schuift HSI zes kernpunten naar voren hoe zowel gewone mensen als nationale overheden veranderingen kunnen doorvoeren om een leven van lockdown voor dieren te beëindigen, te ontdekken op hsi.org/lockdown.
Credits
Production Company: Fledge
Writer & Director: Maria Leon
Producer: Roeland Jeangout
Editor: Joris Willems
Sound Studio: Sonhouse
Soundtrack: Svínhunder
Voice-Over: Ewan Black
Grading: Florian Keirse
PR account manager - Wavemakers
Welkom bij Wavemakers Bij Wavemakers hebben we een passie voor baanbrekende PR en […]
Hoofd Communicatie - UGent
Context Ben jij een ervaren communicatieprofessional met een strategische visie en sterke leiderschapskwaliteiten? […]
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]