Flexus zet psychische problemen een neus

Crea / News

Flexus VTM Rode Neuzen 2018Dit jaar is er een nieuwe editie van Rode Neuzen Dag. VTM, Qmusic en Belfius blijven het onaanvaardbaar vinden dat in onze maatschappij maar liefst 1 op 5 jongeren gekweld wordt door psychische problemen. Rode Neuzen Dag wil daar opnieuw aandacht voor vragen.
In 2016 wonnen VTM, Qmusic, Belfius en Flexus met de Rode Neuzen Campagne een Effie Award. Voor deze editie verfijnde men de strategische opbouw van de toenmalige campagne. Deze keer met een speciale focus op mentale gezondheid in onze scholen. Logisch eigenlijk, op schooldagen spenderen jongeren meer tijd met hun klasgenoten dan met hun familie. 1 op de 2 leerkrachten in Vlaanderen heeft bovendien wekelijks te maken met leerlingen met psychische problemen. De helft van de Vlaamse leerlingen geeft aan dat ze het mentaal lastig hebben. Sommige psychische problemen ontstaan ook in de klas: ze manifesteren zich daar of… kunnen er worden opgelost.
Bewustmaking blijft een van de belangrijkste doelstellingen. "We willen dat de Vlaming weet dat er in ieders buurt en/of familie kinderen en jongeren vechten met psychische problemen," zegt men bij Flexus. "We proberen mensen – in de mate van het mogelijke – te laten voelen wat die jongeren meemaken. Daarom vertrokken we van de insight dat een psychische ziekte als een soort waas over je beleving van de wereld komt te liggen. De ziekte maakt van jou een andere persoon dan wie je eigenlijk bent. Ze neemt je leven over terwijl je daar machteloos tegenover staat. Resultaat: beklijvende spots die depressie, zelfverminking en anorexia op een heel andere manier laten zien."
In de bijhorende tag-on spot kan Vlaanderen ook kennismaken met de vijf nieuwe neusjes. Froufrou, Cara Mascara, Redman, Blije Barry en Fred Raket zijn klaar om verzameld te worden. Rode Neuzen Dag 2018 kan beginnen!



Credits
Client : Medialaan
Contacts : Nele Baeyens, Gwenn Verheyden
Agency : Flexus
CD : Sebastien Van Reet
Creation : Sebastien Van Reet, Gregy Vergauwen
Copy: Gregy Vergauwen
Accounts : Julie Standaert, Renaat Delporte
Film Production Company : Box Office
Director : Guy Goossens
DOP: Piet Deyaert
Producer : Sofie Engelen
Sound: Brandy
3D: Pixmix
Postproduction: Pixmix