FlirterTwister van Bonka Circus trekt #MeToo terug op gang

Crea / News

Twee jaar na #MeToo is er nog steeds een ‘grijze zone’ waarin we niet duidelijk weten welk gedrag seksueel en welk gedrag seksueel grensoverschrijdend is. Om hier een antwoord op te bieden ontwikkelden Sensoa en Bonka Circus, samen met vzw Zij-kant en vzw Zijn de ‘FlirterTwister’: een tool dat seksueel grensoverschrijdend gedrag bespreekbaar maakt. Komende jaren kan de FlirterTwister als handig instrument worden ingezet in Sensoapaketten voor jongeren. 

De FlirterTwister doet dienst als conversation starter: door aan drie twisters te draaien met wie – wat – waar op, ontstaat er een situatie die uitdaagt om na te denken over welk seksueel gedrag oké is en welk niet. Mogelijke combinaties zoals “je baas complimenteert je billen in de supermarkt” werden besproken in korte video’s door influencers Tom De Cock en Tinne Oltmans.

Ook Thomas Smith en Ivan Pecnick, Flo Windey van Flowjob en Raia-Maria Laura, en Wel Jong Niet Hetero-woordvoerders Jitske Van De Veire, Senne Misplon en Naomi Van Hauwermeiren waagden zich aan het spel.

De partners van Sensoa trekken komende weken de baan op met een FlirterTwister die werd afgestemd op de leefwereld van kinderen en jongeren. Zo zullen jongeren en studenten in onder andere scholen, hogescholen en universtiteiten uitgedaagd worden om na te denken over de grijze zone.

“Als je echt wil werken op gedragsverandering is sensibilisering alleen niet voldoende,” weet Vincent Jansen, creatief directeur bij Bonka Circus. “Dan moet je mensen ook de tools geven die het makkelijk maken om hun gedrag te veranderen, in dit geval het bespreekbaar maken van de grijze zone bij seksueel gedrag."

De FlirterTwister vormt een onderdeel van de algemene ‘Is’t oké? Niet zeker? Check het!’-campagne, waarmee Sensoa iedereen tracht aan te sporen om bij twijfel tijdig te checken. De vrolijke campagnebeelden werden door Eva Mouton geïllustreerd. De campagne werd afgetrapt op 3 november in ‘Make Belgium Great Again’ met enkele pakkende getuigenissen over seksueel grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer. 

Credits
Klant: Sensoa
Klant contact: Boris Cruyssaert, Julia Day
Strategisch directeur: Peter Verbiest
Creatief directeur: Vincent Jansen
Creatief team: Stijn Van Hemelrijck, Jesse Vanophalvens, Simon Willems, Lenie Dankers, Amber Fripon
Account Manager: Annelies Mommen
Project Manager: Wim Michiels
Social media: So Buzzy
Design: Eva Mouton
Productie social video’s: ZMO productions
Productie billboard: New Solid & Studio THINKNTALK