"Foodmerken moeten vertrouwen herwinnen"

Communication / News / Retail

Havas food
Havas
maakt vandaag de resultaten bekend van zijn internationale studie Eaters Digest: The Future of Food’. Deze studie onderzoekt de evoluties inzake voedsel, welke trends terrein winnen en hoe de merken het vertrouwen van de klanten kunnen herwinnen, zeker die van de prosumers, zeg maar: (heel) actieve consumenten. De studie van Havas is gebaseerd op de bevindingen van 11.976 personen boven de 18 jaar in 37 landen, inclusief België. Het onderzoek werd uitgevoerd door Havas, Market Probe International stond in voor het veldwerk.

Havas food

De jongste jaren hebben opiniemakers de consument ervan overtuigd dat onze voeding een directe impact heeft op onze gezondheid. De studie van Havas toont aan dat 80% van de Belgische prosumers nu van mening zijn dat voeding net zo effectief is als geneesmiddelen bij het vrijwaren van onze algemene gezondheid. Helaas voldoen de grote voedingsmerken niet aan de verwachtingen: slechts 3 op 10 consumenten vertrouwen erop dat de voedingsindustrie hen gezond voedsel aanbiedt. België scoort daarmee nog lager dan het internationale gemiddelde.

“Consumenten zijn bezorgd over de mogelijke nefaste gevolgen van de moderne voeding op onze gezondheid ,“ aldus Ann Voorspoels, managing director van Havas in Brussel. “63% van de ondervraagde Belgen zijn van mening dat een slecht voedingsregime een van de grootste bedreigingen is voor onze soort. Deze bekommernis vormt in mijn ogen een enorme opportuniteit voor van voedings- en drankenmerken. Eerst en vooral moeten ze tonen dat ze het vertrouwen van de consument waard zijn en bewijzen dat hun producten ‘goed’ zijn voor de consument en voor de planeet.

Havas Food_infographic_CRISIS_4_NL

Uit de bevindingen blijkt onder meer:

  • Me, My Body, and the Planet: er is een groeiend bewustzijn dat we ons voedsel niet alleen kiezen op basis van de impact die het heeft op onze individuele gezondheid maar ook op die van de hele planeet.
  • Local Is the New Organic: terwijl natuurvoeding nog steeds beschouwd wordt als de gezondere optie, let de bewuste consument net zo goed op de plaats van productie van zijn voeding.