GAIA en Herman Brusselmans willen 'kiplekker' uit het woordenboek

Crea / News

Het leven van kippen in de vleesindustrie is hels. Kippen worden mishandeld, volgepropt en leven in erbarmelijke omstandigheden. Untitled Workers Club kwam met het idee campagne te doen rond het woord ‘kiplekker’.

“Kiplekker” betekent volgens de woordenboeken “je goed voelen”. Die betekenis is gedateerd, want kippen voelen zich allesbehalve goed. Samen met Herman Brusselmans roept GAIA via een radiospot op om het woord te schrappen uit woordenboeken of toch minstens de betekenis te veranderen.

“Ik stel voor dat we “kiplekker” officieel een nieuwe definitie geven. Bijvoorbeeld: belabberd, kreupelig of gewoon miserabel,” zegt Herman Brusselmans.

De campagne wordt ondersteund op sociale media door een kort animatiefilmpje waarin je duidelijk het verschil ziet tussen wat wij denken dat ‘kiplekker’ wil zeggen en hoe kippen zich echt voelen.

Credits

Adverteerder: GAIA
Contactpersoon: Ann De Greef Agency: Untitled Workers Club Creative Director: Christophe Ghewy Strategic Director: Gwenn Nevelsteen Project Manager: Arnar Gunnlaugsson Grafisch Ontwerper: Dennis Deckx Sound Studio: Het Geluidshuis
Stem Nederlands: Herman Brusselmans Stem Frans: Erwin Grunspan
Media: Davy Caluwaerts (Zenith) Online Media: Media Donuts