Pac-Man meets De Lijn: Accenture Song bedenkt retro campagne tegen zwartrijden

4schools / Crea / News

Zwartrijden blijft een ernstig probleem bij De Lijn. Elk jaar reizen er tienduizenden mensen zonder ticket. Opvallend is dat overwegend jongeren zwartrijden en 13,5% zelfs minderjarig is. Bovendien loopt De Lijn heel wat geld mis. Niet alleen omdat zwartrijders geen ticket kopen, maar ook omdat meer dan de helft van de uitgeschreven boetes niet betaald worden. In 2023 kwamen de onbetaalde boetes neer op een bedrag van 4,1 miljoen euro. Geld dat broodnodig is om de infrastructuur uit te breiden en te verbeteren.

Met de retro geïnspireerde sensibiliseringscampagne "Zwartrijden is een spel dat je niet kan winnen" willen De Lijn en creatief bureau Accenture Song jonge reizigers wijzen op de risico’s van zwartrijden.

De hoogte van de boetes wordt niet verbloemd, want 400 euro is een stevige hap uit een maandbudget in vergelijking met de kost van een abonnement of een ticket van 3 euro.

Er werd gekozen voor een retro game-stijl: een speels visueel taalgebruik om te contrasteren met de harde realiteit van de hoge prijs die je betaalt voor zwartrijden.

Digitale focus, jonge doelgroep

De campagne wordt breed uitgerold via DOOH, Meta, Snapchat, TikTok, YouTube en het DPG-netwerk. Daarnaast verschijnen de visuals ook op eigen kanalen van De Lijn: op de digitale schermen in Lijnwinkels, op de bussen en in bushokjes.

De focus ligt op jongeren van 18 tot 27 jaar, met bijzondere aandacht voor Antwerpen, Gent en de Brusselse rand.

Slimme controles & digitaal opstappen

De Lijn blijft inzetten op zowel bewustmaking als controle. Dankzij slimme telcamera’s en gerichte inzet van controleurs worden zwartrijders steeds efficiënter opgespoord. Tegelijk is correct betalen eenvoudiger dan ooit: via contactloos betalen, de app of met een abonnement. Sinds kort kunnen abonnees ook digitaal opstappen via de app van De Lijn, zonder hun MOBIB-kaart te scannen aan boord.

Credits

Brand: De Lijn
Contacts: Valérie Floridor, Ann Hostens, Guy Weyns
Agency: Accenture Song
Creative Director: Paul Wauters
Creatives: Anke Verhaegen, Sofie Gilliams, Lina Akbarzadeh
Account Director: Juliette Dugardyn
Account Manager: Morgan Van Roey
Digital strategy team: Dion Herveille, Simon Vanrykel
Design/motion design: Steve Krol