GDPR: serieus of om te lachen?

Communication / Media / News

GfK personal data (1)classified-600x400 gdprHet is al lang aangekondigd en officieel gevalideerd. De meesten zullen zeggen dat ze op alles zijn voorzien, maar toch: de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), ofwel General Data Protection Regulation (GDPR), brengt vanaf 25 mei 2018 veel veranderingen met zich mee in de sappige sector van de gegevensverwerking- en verzameling. In het algemeen harmoniseert deze wetgeving, die al duizenden keren gewijzigd en besproken werd door de jaren heen, het Europese recht en wil het strikter zijn voor bedrijven die « persoonlijke » gegevens verwerken. “De verordening zal zorgen voor een overvloed aan waakzaamheid en harmonisatie, wat uiteindelijk moet leiden tot een betere aanvaarding van directmarketing,” zegt bijvoorbeeld Olivier Simonis, medeoprichter en managing director van Qualifio. Het volledige artikel - met ook meningen van onder meer Facebook en professor Boris Barraud, leest u in PUB.

Bovendien laten we in een tweede artikel bedrijven (Standaard Boekhandel, Colruyt) én ook Test-Aankoop aan het woord over de manier waarop bedrijven de AVG (zullen) toepassen.

Wat leest u nog in dit nieuwe nummer van PUB? Food Porn is een fenomeen, zeggen sommigen, dat voornamelijk bestaat uit het publiceren van soms esthetische culinaire foto’s op sociale media. Druipende saus en sporen van confituur, is food porn iets voor marketing? Die vraag stellen we ons in ons novembernummer; een magazine waar u volop van kan smullen! En om u aan tafel te houden, nodigen we twee topmanagers uit, Gert Ysebaert en Bruno Segers. Letterlijk dan, want ze maakten kennis op 60 meter hoogte… in the sky.

En afgelopen oktober trok PUB op campagne in het kader van de volgende verkiezingen. We zetten onze koers voort door onszelf vragen te stellen over de waarde van studies en politieke enquêtes.

Is dit alles? natuurlijk niet. In dit nieuwste nummer van uw lievelingsblad hebben we het onder meer over chatbots, gaan we op bezoek bij Miguel Aguza en Lolita Swanet, zoeken we hoe Brussel het label Mediacity verdient (aan Franstalige zijde; de Nederlandstalige kant komt in het volgend nummer aan bod) en vroegen we Joe La Pompe om zich te ontfermen over al die vallende herfstblaadjes. En de PUB Crawl is gewijd aan het onderzoeksbureau Profacts. Verscholen in het rustige De Pinte, maar dat zegt niets over hun ambities...