Op verzoek van PUB schreef Stijn Gansemans, creative partner bij Dallas Antwerp, een column naar aanleiding van zijn bezoek aan Cannes voor de Cannes Lions 2018.
Geruis
Ik kan niet meer volgen. Op de fiets hiernaartoe nog wel maar eens in de bunker van Le Palais verzuip ik telkens weer in de tsunami aan categorieën, workshops, lezingen, talks… en bullshit. De kunst in Cannes is om de zin van de onzin te scheiden. Ik ben de tel kwijtgeraakt maar ik vermoed dat dit een jubileumjaar is wat aanwezigheden betreft. Ik dacht na pakweg 25 deelnames dat ik het allemaal wel wist. Just niks. Hier zijn nog wat extra Data, E-commerce, Influencer en - hier komt ie - Sustainable Development Goals Lions om door te slikken, mijnheer Ganzevogel. In Cannes zorgt niet enkel de zee voor geruis. De organisatie heeft ook dit jaar weer haar best gedaan om twee paleizen vol te duwen met content. De hashtags en selfies spuiten eruit. Wie onthoudt dat allemaal? Mijn harde schijf staat sowieso al jaren in brand dus ik ben het aan mezelf verplicht om te filteren. Wat opvalt tussen alle ‘tech’- en ‘connectivity’-cases zijn juist de ideeën die geen technologie nodig hebben. IJzersterke posters van McDo, een campagne van Magnum om af te likken, een 5” radiospot voor FedEx, briljant relevant. En de nòg slimmere marketeers huren creatieven in die op hun beurt het werk door de consumenten laten doen. Burger King, Xbox en Adobe spannen de eindklanten voor hun kar. En kijk eens wat een resultaten. Eenvoud in meervoud, a.u.b. Creativiteit moet, wat mij betreft, altijd aan resultaten gekoppeld worden. Waar doen we het anders voor? De categorie Creative Effectiveness Lions zet sterk werk in de spotlights maar bewijst vooral dat creativiteit een business driver is. De kassa van de organisatie vaart er wel bij. Een case maken, insturen, jureren en feliciteren kost een klein fortuin. Net zoals het welverdiende rondje bier en rum cola na onze vierdaagse fietstocht. We betalen geruisloos. Ik heb het geluk gehad om, in al die jaren, veel gezichten van het festival te leren kennen. Als bezoeker, jurylid en zelfs als reportagemaker (zie de Canvas-reportage Belpub hieronder).
Het verveelt nooit. Je gaat elk jaar weer naar huis, zonder geld en met een kater. Maar de tonnen energie en goesting die je mee terug brengt, daar kan geen geruis tegenop.
McDonald"s (https://www.lovethework.com/entries/488759)
Magnum https://www.lovethework.com/campaigns/393912
FedEx https://www.lovethework.com/entries/490306?asset=5018478&play=1
Burger King https://www.lovethework.com/campaigns/397340
Xbox https://www.lovethework.com/campaigns/416604
Adobe https://www.lovethework.com/campaigns/416076
Vacature Junior Art Director - Bridgeneers
Bridgeneers is op zoek naar een Junior Art Director om ons creatieve team […]
Strategic Director - Wavemakers
Welkom bij Wavemakers Bij Wavemakers hebben we een passie voor baanbrekende PR en […]
Hoofd Communicatie - UGent
Context Ben jij een ervaren communicatieprofessional met een strategische visie en sterke leiderschapskwaliteiten? […]
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]