Gezocht: luxe-influencers

Media / News

Bestaan er luxe-influencers? Volgens Maarten Kesteloot van Influo worden influencers niet op die manier ingedeeld. Er zijn influencers die high-end én basic dingen aanprijzen. Wat telt voor het merk is of die influencer ook echt een gebruiker van dat merk is. “Als er een samenwerking is op lange termijn, geeft men wellicht wel de hint om niet te vaak gewone dingen te promoten,” lacht hij. Er zijn influencers binnen een niche, zoals automotive, geschikt voor pakweg een luxesportwagen. Soms zijn influencers meer mainstream en die zullen bijvoorbeeld over lifestyle praten, maar ook over hun eigen leven, hun reizen,… Dat zie je minder bij ‘gespecialiseerde’ influencers, die steeds in hun vakgebied blijven.

Bert Marievoet van Native Nation wijst op een vaak gemaakte fout. “Bij influencermarketing gaat het niet zozeer om de influencer, maar om hun audience,” zegt hij. “Wie de boodschap brengt is daaraan ondergeschikt.” Daarnaast wijst hij op het vormelijk aspect: een luxemerk zit best in een kwalitatieve feed. Het geheel moet dus ‘kloppen’: de influencer met het juiste bereik, de feed, de context, want gebruikers van sociale media hebben een grote bullshitdetector. Luxe blijft een niche, via de juiste kanalen bereik je toch je doelgroep. Een luxesportwagen adverteert niet in een televisieweekblad, wel in een luxemagazine of een zakenkrant, ook al is dat bereik kleiner (maar gerichter). Zo werkt het ook bij influencers.

Lees het volledige dossier over luxe in PUB Magazine.

En ontdek de wereld van de luxe tijdens de PUB Luxury Experience op 31 januari.