Ginfluencers onder invloed

News / Retail

Ongeveer tien jaar geleden ontstond een ware ginhype, aangewakkerd vanuit Zuid-Europa, en met name Spanje. Er kwamen zelfs vele nieuwe (Spaanse) ginmerken op de markt. Ook bij ons sloeg de ginkoorts toe. De verkoop van deze op ‘onze’ jenever geënte drank steeg… en ook de productie. Er ontstonden tal van nieuwe ginmerken. Copperhead, Marula, Buss N° 509, Havn, Filliers Dry Gin 28,…: het werden telkens toppers in het winkelschap. We leggen drie van deze premiumgins onder de loep: Havn, Filliers Dry Gin 28 en de alcoholvrije (!)Nona June.

Jenever of gin?

Filliers, bekend van zijn jenever, heeft sinds 2012 met Filliers Dry Gin 28 een nieuwe hit in huis. Maar die gin komt niet zomaar uit de lucht gevallen. Net na de Eerste Wereldoorlog werkte Firmin Filliers al een recept uit voor een Belgische gin. In 2012 kwam de herontdekte gin van Filliers op de markt, de Dry Gin 28. Die 28 is niet toevallig gekozen: er zijn 28 verschillende kruiden verwerkt in de gin. Voor gin en jenever moet formeel enkel de jeneverbes worden gebruikt. Premium is ook de bereidingswijze. Filliers werkt met een kleine koperen distilleerketel (alambiek) en een eeuwenoud proces. De lancering, in 2012 gebeurde zonder influencers – die moesten bij wijze van spreken nog geboren worden, maar anno 2019 werkt Diamond & Pearls, het bureau dat voor Filliers werkt, geregeld met influencers. Zo was er recent nog een influencerevent (zij het niet voor de gin van Filliers, wel voor de Barrel Aged Genever).

[...] Meer weten? Het volledige artikel leest u in uw PUB luxe-editie. Helemaal gebeten door luxe? Op 31 januari 2020 organiseert PUB met partners DS Automobiles en Roularta Media de eerste editie van de PUB Luxury Experience.