TBWA en HLN brengen Joepie terug voor Rode Neuzen Dag

Marketing / Media / News

TBWA en Het Laatste Nieuws halen het legendarische Vlaamse tienerblad ‘Joepie’ terug. “Voor lezers door hun dak gaan: we doen dit voor één keertje. Eén uitgave dus voor Rode Neuzen Dag,” lacht hoofdredacteur Frederik De Swaef. “Het nummer is wel een Joepienummer pur sang. Het ademt het DNA van de vroegere Joepie uit en dat is: dingen over en door jongeren bespreekbaar maken." En dat is precies ook een van de doelen van Rode Neuzen Dag. In deze Rode Neuzen Dag – Joepie gaat het bijvoorbeeld over gepest worden, over autismestoornissen en over hoe jongeren hun lichaam zien.

Het populaire magazine was vroeger het hulpmiddel bij uitstek voor jongeren om aan de slag te gaan met hun problemen. “Vroeger hadden jongeren niets anders dan de Joepie. Hier vonden ze (vaak anoniem) antwoorden op de vragen waarmee ze struggelden. Het blad heeft Vlaanderen doen inzien wat voor een belangrijke periode de puberteit is,” weet cultuursocioloog Walter Weyns. “Pas na de oorlog groeiden de kennis en het begrip van de fase daartussen, de puberteit en adolescentie: een fase van ontwikkeling, met eigen zorgen en problemen. Men is bovendien gaan inzien dat die fase nooit écht helemaal eindigt: we blijven zoeken en proberen en groeien. Ook als volwassenen Joepie lezen, zullen sommige twijfels nog steeds een tikje herkenbaar zijn.”

Vier jaar nadat het blad van het stoneel verdween, sieren Sean D’Hondt en Niels Destadsbader de cover. In het magazine vind je posters van idolen van vandaag (Billie Eilish) en vroeger (Koen Wauters, anno 1996), net als alle andere rubrieken die Joepie groot maakten: de Romantische Plakker, Seks & Body, Dialoog en de Horoscoop. 

“We mikken vooral op de dertigers en veertigers van nu die het magazine als tiener lazen. Natuurlijk zullen ze uit pure nostalgie in deze Joepie willen duiken. Er staat bijvoorbeeld een rubriek in over de boysbands van de jaren ‘90 en 2000," vult De Swaef aan, “maar tegelijk krijgen ze ook inzicht in wat nu hot is in de tienerwereld. Hun tienerkinderen kunnen dus meelezen. En wie weet eens goed lachen met de idolen uit de jeugd van mama en papa.”

Joepie is sinds dinsdag 15 oktober te verkrijgen in de kantenwinkel en kost 5 euro. De opbrengst gaat naar Rode Neuzen Dag, de goeddoelactie van VTM, Qmusic, HLN en Belfius.

Credits:
Agency: TBWA\Belgium
Client: Het Laatste Nieuws
Contact: Annelies Degens
Campaign Title: HLN herlanceert iconisch jongerenmagazine Joepie
Creative Director: Willem Van den Hoof
Creative: Kenn Van Lijsebeth
Content creative: Thijs Wijffels
Account team: Anouk van der Wallen, Nicolas de Bauw
Strategy: Kristof Janssens, Laura de Deurwaerder