“Goed reclamebureau werkt adverteerder op de zenuwen”

Communication / News

Stefaan Bettens et Iwein Vandevyver

Stefaan Bettens & Iwein Vandevyver


Iwein Vandevyver werkte jarenlang als creatief en creatief directeur voor LG&F, later Famous (intussen FamousGrey), tot hij begin 2017 met Jonas De Wit en Laurent Dochy het eigen Lucy oprichtte. U denkt aan een reclameprijs? Hij heeft ze op zijn naam staan: Creative Belgium Awards, Effies, Cannes Lions,…: you name it. Stefaan Bettens is eigenaar en ceo van het drankenbedrijf Jet Import. Met Jet Import maakte hij succesverhalen van Heineken, Corona, Desperados, Red Bull en Fever-Tree op de Belgische markt en zag die inspanningen beloond met de titel Master Marketer 2018, toegekend door de Belgian Association of Marketing (BAM). Bettens en Vandevyver kennen elkaar niet, maar zijn tijdens een door PUB geregelde ‘blind date’ meteen geïntrigeerd door elkaars werk. Stefaan Bettens vertelt over de merken die hij vertegenwoordigt. Behalve dranken zijn dat nu ook gezonde snacks zoals de vitamine- en proteïnerepen Fulfil. Dat leverde hem nu dus de titel van Master Marketer op.
Een fragment:
Iwein Vandevyver: “Wij hebben als reclamebureau soms de perceptie tegen. We zijn creatief bezig en hebben veel verbeelding, dat is natuurlijk zo. Ik heb nochtans al de indruk gehad dat goede creatie een beter antwoord gaf dan strategie. Al heb ik niets tegen strategie, het moet samengaan en in elkaars verlengde liggen. Creatie zonder goede strategie is bezigheidstherapie. En een goede strategie die je niet kunt vertalen in goede creatie is ook waardeloos.”
Stefaan Bettens: “Als bureau moet je wetenschappelijk het probleem in kaart brengen. Je moet goede insights hebben. Hoe wordt een merk top of mind? Een creatief moet lastige vragen stellen, een goed reclamebureau werkt adverteerders op de zenuwen. Met de vinger aan de pols moet het bureau je wijzen op mogelijke gevaren. Red Bull blijft groeien en dan heb je marketing nodig die op een wetenschappelijke manier je investeringen vooruit helpen. En dan komt daar uiteraard goede reclame bij. Maar in die volgorde!”
Het volledige interview leest u in PUB 4 van juni 2018.