Google, Ingenico en In The Pocket geven future of shopping vorm

Innovation / News / Retail

in the pocket hackaton 2017Op 14 en 15 oktober organiseren Ingenico ePayments, Google en In The Pocket bedrijven een future of shopping hackathon. De groei van e-commerce zet de retailsector al jaren onder spanning. Daarnaast beginnen nieuwe technologieën, van slimme spiegels in pashokjes tot het winkelen zonder betalen van Amazon Go, hun stempel op het winkellandschap te drukken. Hoe maken we slim gebruik van al die nieuwe evoluties? Ingenico ePayments, Google en In The Pocket, dagen developers, designers en andere creatievelingen uit om mee naar de toekomst van shopping te reizen. Want we staan vandaag nog niet ver genoeg, zeggen de initiatiefnemers.

Er wordt gezocht naar antwoorden op vragen als: Hoe maak je wachtrijen aan pashokjes en kassa’s verkleinen of doen verdwijnen? Hoe maak je winkelen en betalen gemakkelijk voor wie minder mobiel is of blind? Hoe weet je onmiddellijk wat je koopt? Is het bio? Is het lactosevrij? In welk land is het gemaakt? Hoe maak je leveringen zo frictieloos mogelijk? En het retour- of ruilproces? Hoe creëer je een hyperpersoonlijke, waardevolle shopervaring waar mensen voor terugkomen?

De organisatoren zorgen tijdens de Hackathon voor uitgebreide support en tools, zoals IoT- en VR-toolkits, de HTC Vive, Sigfox, Google Cloud, de Ingenico Connect Sandbox en de nodige smartphones en betaalterminals om op te testen. Deelnemers kunnen zelfs een Microsoft HoloLens (die nog niet te koop is in België) uitproberen. Tijdens een hackathon is er ook ontspanning nodig. Deelnemers kunnen meedoen aan enkele energizingsessies, zoals e-karten, barista workshops en zelfs een yoga-sessie. Aan het einde van de hackathon buigt een driekoppige jury, bestaande uit experts van de drie organiserende bedrijven, zich over de creaties van de deelnemers. Ze kijken niet alleen naar creativiteit en visie, maar ook naar de technische implementatie, de toepasbaarheid en het interactiedesign van het ontwerp.

Drie teams gaan door naar de finale. Zij mogen hun presentaties geven in het hoofdkantoor van Google in Brussel. Op 24 oktober organiseren Ingenico, Google en In The Pocket er namelijk een retailevenement waarop de belangrijkste Belgische retailers aanwezig zijn. Samen met hen kiest de jury een winnaar.

Het winnende team krijgt meer dan €5.000 aan prijzen, waaronder een tweedaagse trip naar Amsterdam, toegang tot de The Next Web conferentie en een VR-experience. De nummers twee en drie worden beloond met gift vouchers van €700 en €375. Visionairs, creatievelingen, designers en developers worden dus uitgedaagd om de shoppingervaring van de toekomst uit te denken. Zij kunnen zich in teams van maximaal 5 inschrijven op de website. Meer info over de Future of Shopping Hackathon op https://inthepocket.mobi/ of het Facebookevent. Inschrijven kan tot 29 september.