Google wil af van foute reclame

Media / News

googleBadAds2016_B.width-375Vandaag lanceert Google de vijfde editie van haar Bad Ads Report, haar jaarlijks rapport over hoe Google investeert in een beter ads ecosystem. Daarin lees je meer over hoe de internetgigant de grote pijnpunten in de markt aanpakt inzake misleidende informatie, bescherming tegen fraude en betere gebruikerservaringen om zo tot betere online advertenties te komen.

Een open web is belangrijk voor bedrijven en advertenties spelen een belangrijke rol in het benaderen van kwaliteitsvolle informatie op het web. Maar slechte adverenties kunnen de online ervaring voor ons allen verpesten: ze promoten illegale producten en onrealistische aanbiedingen. In het slechtste geval kunnen ze ons er zelfs toe verleiden om persoonlijke informatie te delen en zo onze software schaden. Om gebruikers te hiervan te beschermen, werkt Google met een strikt aantal regels over welke advertenties ze wel of niet toelaten. Een team van ingieurs, wetgevingsexperten en productmanagers houdt hier dagelijks toezicht op. Vorig jaar deed de internetgigant twee veranderingen om haar systeem te verbeteren. Zo breidde Google haar regels uit en versterkte ze haar technologie, zodat slechte advertenties nog sneller uitgeschakeld konden worden.

Dit jaar kan Google met trots meedelen dat in 2016 het aantal verwijderde advertenties is verdubbeld van 780 miljoen in 2015 naar 1,7 miljard in 2016, waarbij bijvoorbeeld 68 miljoen voor niet-goedgekeurde geneesmiddelen. Ook 80 miljoen misleidende advertenties, 23.000 self-clicking advertenties (downloads die uit zichzelf starten en schadelijke software met zich mee brengen) en meer dan 5 miljoen payday loan advertenties werden vorig jaar verwijderd.

Het volledige rapport kunt u hier terugvinden.